یک سال پس از سقوط؛ دانشگاه آمریکایی افغانستان به‌طور آنلاین فعال است

بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه، افغانستان را ترک کرده‌اند، اما عده‌ای هنوز هم در کشور حضور دارند و آنلاین به تحصیل ادامه می‌دهند

دانشگاه آمریکایی افغانستان با وجود قطع فعالیت فزیکی در افغانستان، به طور آنلاین برای سال تحصیلی پیش رو، دانشجو می‌پذیرد- عکس: Admissions - American University of Afghanistan/Facebook

رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان به‌تازگی اعلام کرد این دانشگاه همچنان به‌طور آنلاین فعال است و قرار است به‌زودی مرکز جدیدی را در قطر افتتاح کنند. ایان بیکفورد، رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان در گفت‌وگو با رسانه «ان پی آر» گفت به‌زودی دانشجویان زن و بخشی از دانشجویان مرد به قطر منتقل خواهند شد و در دانشگاه جدیدی به تحصیل ادامه خواهند داد.

 دانشگاه آمریکایی افغانستان یکی از معتبرترین نهادهای تحت حمایت آمریکا در افغانستان است که پس از تسلط طالبان بر این کشور تعطیل شد. ساختمان این دانشگاه در منطقه دارالامان شهر کابل، یکی از بزرگترین، جدیدترین و مجهزترین نمایندگی‌های این دانشگاه در کشورهای منطقه بود که اکنون در اختیار طالبان است. رئیس این دانشگاه گفت هنوز در مورد قصد طالبان برای استفاده از ساختمان و تجهیزات دانشگاه چیزی نمی‌داند، اما امیدوار است که از آن برای فعالیت‌های نقض‌کننده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان استفاده نشود.

استادان و کارکنان این دانشگاه پس از سقوط دولت جمهوری به دست طالبان، افغانستان را ترک کردند. شمار زیادی از دانشجویان نیز در روند تخلیه از افغانستان خارج شدند. ایان بیکفورد در مورد روزهای پایانی فعالیت دانشگاه گفت: «ما دو روز آخر (پیش از تسلط طالبان بر کابل) را در محوطه دانشگاه گذراندیم و سعی کردیم هر گونه سوابق دانشجویان و کارمندان را که شامل مدارک کتبی، حافظه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود حذف کنیم.» او افزود: «من و همکارانم و تعدادی از دانشجویانی که در روز آخر باقی مانده بودند، دور آتشی ایستادیم که از سوابق دانشگاه ما ساخته شده بود و آن لحظه خداحافظی بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایان بیکفورد در پاسخ به این پرسش که دانشجویان این دانشگاه اکنون در کجا به‌سر می‌برند، گفت آن‌ها تقریبا در ۲۰ کشور جهان پراکنده شده‌اند. او افزود بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه، افغانستان را ترک کرده‌اند، اما عده‌ای هنوز هم در کشور حضور دارند و آنلاین به تحصیل ادامه می‌دهند. او گفت: «ما در حال ایجاد مرکزی جدید برای دانشگاه در قطر هستیم و وقتی این مرکز افتتاح شود، همه زنانی که در بهار گذشته ثبت نام کرده بودند، از افغانستان به قطر منتقل خواهند شد.» او همچنین اعلام کرد که بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه اکنون در آمریکا حضور دارند و بیشتر آن‌ها در دانشگاه بارد در نیویورک مشغول تحصیل‌اند.

با اینکه این دانشگاه در افغانستان تعطیل است و طالبان همه تجهیزات و ساختمان آن را مصادره کرده‌، اما فعالیت‌های دانشگاه متوقف نشده است. بیکفورد باور دارد که دانشجویان افغان علاقه‌مند و نیازمند تحصیل‌اند و در حال حاضر برای کسانی که در افغانستان ساکن‌اند، تنها راه ممکن، آموزش آنلاین است. ایان بیکفورد اعلام کرد به‌تازگی ۳۰۰ دانشجوی جدید از افغانستان برای کلاس‌های آنلاین این دانشگاه در نیمسال پاییز ثبت نام کرده‌اند که ۲۰۰ نفر آنان زن‌اند.

ورود ناگهانی طالبان به کابل و فرار نیروهای امنیتی در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، سبب آشفتگی در سراسر شهر شد و بیشتر مکان‌های دولتی و موسسات خارجی مورد چپاول قرار گرفتند. برخی از شهروندان کابل در منطقه دارالامان به ایندیپندنت فارسی گفتند ساعتی پس از سقوط کابل، شاهد هجوم مردم محل به دانشگاه آمریکایی افغانستان بوده‌اند. مردم تجهیزات این دانشگاه همچون میز، صندلی، کامپیوتر و دیگر وسایل اداری را از ساختمان خارج ‌کردند و ‌بردند. با این حال، رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان گفت به ساختمان آسیبی نرسیده است، اما معلوم نیست که طالبان در آینده از آن برای چه هدفی استفاده خواهند کرد.

بیشتر از جهان