دونالد ترامپ تحریم‌های ترکیه را لغو می‌کند

ترامپ پس از جلسه رسیدگی به موضوع استیضاح این خبر را اعلام کرد

 SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه اول آبان اعلام کرد تحریم‌های وضع‌شده علیه ترکیه لغو خواهد شد. این تحریم‌ها به دلیل حمله نظامیان ترکیه  به کردهای سوریه وضع شده بود. 

به گفته دونالد ترامپ دلیل لغو تحریم‌های علیه ترکیه موفقیت‌آمیز بودن عملیات نظامی چشمه صبح علیه کردها بود. در همین راستا مقامات ترکیه اعلام آتش بس دائمی‌ کرده‌اند. 

خبر رفع تحریم‌های ترکیه پس از ملاقات طولانی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه  و توافق آن‌ها برای تمدید آتش‌بس در شمال سوریه اعلام شده است. 

در هفته گذشته مقامات ترکیه و آمریکا توافق کردند که آتش‌بسی پنج روزه برقرار شود. بر طبق آن آتش‌بس موقت  نظامیان کرد سوریه، از مرزهای ترکیه تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه عقب‌نشینی کنند.

در همین حین دونالد ترامپ در حساب توییتر خود درباره تحقیقات استیضاح دست به شلوغ‌کاری زده است و این در حالی است که لارا کوپر، معاون قائم‌مقام وزارت دفاع ایالات متحده در امور روسیه، اوکراین، و اوراسیا، در کمیته نمایندگان مجلس به‌عنوان آخرین فرد شاهد در روند تحقیقات و شهادت درباره نحوه انجام روابط دیپلماتیک با اوکراین حضور پیدا کرده‌اند. 

در روز سه‌شنبه، بیل تیلور، سفیر موقت ایالات متحده در اوکراین به کمیته نمایندگان گفت او با خبر بوده است که کمک‌های نظامی به این کشور منوط به توافق رییس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی شده، تا به صورت علنی اعلام کند تحقیقات فساد درباره جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، را از سر خواهد گرفت. بیل تیلور با این اظهارنظر شک اصلی هیات تحقیق نمایندگان دموکرات درباره «دریافت کمک دولت امریکا در ازای کمک شخصی به رییس جمهور» را تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن نیز که در نظرسنجی‌ها نماینده پیشتاز دموکرات‌ها برای دور مقدماتی انتخابات ۲۰۲۰ است اکنون با بیشترین فاصله از ماه آوریل، از رقبای خود پیشی گرفته است. بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، معاون اول سابق رییس‌جمهور حائز ۳۴ درصد آرای افرادی شده است که عضو رسمی حزب هستند. 

در همین حال دونالد ترامپ، پس از خروج نمایندگان جمهوری‌خواه از جلسه رسیدگی به موضوع استیضاح، بلافاصله تحریم‌های جدید علیه ترکیه را لغو کرد.

بیشتر از