«جبهه مقاومت ملی» طالبان را مسئول حمله‌های اخیر به شیعیان کابل دانست

در انفجار‌های دو روز اخیر در غرب کابل حدود ۵۰ تن جان باختند

داعش مسوولیت هر دو حمله انفجاری را در کابل پذیرفته است-AFP/Aref Karimi

«جبهه مقاومت ملی»، طالبان را به راه‌اندازی حمله‌های پی در پی انفجاری در غرب کابل متهم می‌‌کند.

صبغت احمدی، سخنگوی «جبهه مقاومت ملی»، در صفحه توییتر خود نوشته است که  بدرالدین حسن‌زی، از سرکرده‌های پیشین شبکه حمله‌های کنار جاده‌ای، و شماری از فرماندهان شاغل در وزارت دفاع طالبان، حمله‌ها را برنامه‌ریزی کرده‌اند. به گفته صبغت احمدی، حمله‌های انفجاری به عزاداران شیعه در غرب کابل در روز‌های جمعه و شنبه، ۱۴ و ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ (پنجم و ششم اوت)، را همین فرماندهان طالبان در مقر قطعات عمری در کابل طرح‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

در انفجار روز جمعه در منطقه سرکاریز، نزدیک مسجدی در غرب کابل، حدود ۲۰ تن جان باختند و بیش از ۲۰ تن دیگر مجروح شدند. عصر روز شنبه نیز انفجاری در میان شهروندان شیعه در منطقه پل‌ سوخته در حوزه ششم امنیتی کابل، جان چند تن را گرفت. شاهدان آن حادثه گفتند که انفجار در یک خودروی مسافربری در منطقه‌ای رخ داد که چندین خودرو و دستفروش‌های زیادی در آن حضور داشتند. در این انفجار‌ها چندین زن و کودک جان باخته‌اند.

طالبان شمار قربانیان انفجار روز جمعه را هشت تن، و قربانیان روز شنبه را ۱۲ تن اعلام کرده‌اند، اما شاهدان عینی می‌گویند که در این انفجار‌ها حدود ۴۰ تن جان باخته‌اند و شمار کثیری نیز مجروح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله‌های مزبور، «شاخه خراسان داعش» با پخش بیانیه‌هایی، مسئولیت انفجار‌ها را پذیرفت. داعش در اطلاعیه‌ای که پس از انفجار پل سوخته در کابل انتشار داد، اعلام کرد که در این انفجار ۳۰ تن، مشمول شماری از شیعیان و چند تن از اعضای طالبان کشته شده‌اند.

در همین حال، «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» با صدور بیانیه‌ای، حمله به عزاداران ماه محرم را در کابل نکوهش کرد و آن را «جنایت بشری» و حمله‌هایی هدفمند علیه هزاره‌ها دانست.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در این بیانیه می‌گوید که این حمله‌ها پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در کابل انجام شده است و نشان می‌دهد که کابل زیر تسلط طالبان، به پناهگاه امن نیروهای هراس‌افکن بدل شده است.

برخی محافل امنیتی بر این باورند که نیروی موسوم به «داعش خراسان» در واقع یک گروه طرف قرارداد با طالبان است که در سال‌های اخیر در هماهنگی با طالبان، به برنامه‌ریزی و اجرای قتل‌های هدفمند و حمله‌های انفجاری و انتحاری علیه نظامیان دولت‌های پیشین و شهروندان غیرنظامی افغانستان دست زده‌ است.

بیشتر از جهان