ردپای هخامنشیان در منطقه کاپادوکیه ترکیه کشف شد

دیوارهای پارسی نویافته همانند دیوارهای تخت‌ جمشید در شیرازند

اکنون تنها تعداد کمی از سازه‌های سنگی گچی ایرانی متعلق به دوران هخامنشیان باقی مانده است‌ـ Abdullah Özkul/AA

تیمی از کاوشگران بین‌المللی در ترکیه به‌تازگی در روستایی به نام پرسوک در تپه‌های استان شرقی نیده این کشور، دیوارهایی گچی کشف کردند که متعلق به دوران هخامنشیان است و به دیوارهای تخت‌جمشید در شیراز شباهت زیادی دارد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از کلر برات، سرپرست تیم کاوش، نوشت که گروهی ۱۵ نفره از باستان‌شناسانی از کشورهای آمریکا، فرانسه و ایتالیا در حفاری‌های امسال ترکیه مشارکت داشتند و در تازه‌ترین کاوش‌ها، موفق شدند دیوارهای خشتی عصر آهن متعلق به قرن هفتم و هشتم قبل از میلاد را در منطقه کاپادوکیه کشف کنند.

این باستان‌شناس کشف سازه‌های جدید را بسیار بااهمیت خواند؛ زیرا اکنون تنها تعداد کمی از سازه‌های سنگی گچی ایرانی متعلق به دوران هخامنشیان باقی مانده است. او اعلام کرد که کار مرمت و حفاظت از دیوارها تا سال آینده انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلر برات توضیح داد که با استناد به تحقیقات باستان‌شناسی، دریافته‌اند دیوارهای نویافته در منطقه‌ای «فوق راهبردی» قرار داشتند که یک حاکم محلی آن را اشغال کرده بود. باستان‌شناسان هنگام عملیات حفاری، متوجه شدند که یک بار نیز رومی‌ها دیوارهای نویافته را محاصره کرده و آتش زده‌ بودند اما سپس، آن‌ها را مرمت کردند. برات و تیم او بر این باورند که منطقه کاپادوکیه، جایی که دیوارهای گچی را در آن یافته‌اند، نه به شکل مسالمت‌آمیز، بلکه در پی جنگی سخت، به اشغال رومی‌ها درآمد. نوع تخریب دیوارها نیز شدت حمله رومی‌ها را آشکار می‌کند. برات در مصاحبه‌اش با خبرگزاری آناتولی، تاکید کرد که دیوارهای پارسی نویافته همانند دیوارهای تخت ‌جمشید، قبرس و فلسطین‌اند.

کاپادوکیه که امروز یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری‌ ترکیه برای علاقه‌مندان تفریح و تاریخ به شمار می‌رود، در مرکز آناتولی (ترکیه کنونی) واقع است. این محوطه باستانی که ۳۶ شهر زیرزمینی تاریخی در آن وجود دارد، در سال ۱۹۸۵، در فهرست میراث فرهنگی جهان در یونسکو ثبت شد. مورخان این سرزمین را مهد آمیزش فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف می‌دانند. این شهر اکنون به «سرزمین بالن‌ها» نیز شهرت دارد و سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. 

کاوش‌های باستانی در کاپادوکیه همچنان ادامه دارد. گروه باستان‌شناس بین‌المللی که این دیوارهای گچی پارسی را کشف کرده‌اند، از سال ۱۹۶۳ تاکنون با مجوز سازمان باستان‌شناسی فرانسه در ترکیه فعالیت می‌کنند. این گروه در کاوش‌های سال ۲۰۲۱ خود، خط هیروگلیف دوره هیتی‌ها متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد را یافتند که روی برج دیده‌بانی یک قلعه حک شده بود.

بیشتر از جهان