سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل پس از ۱۱ سال بازنشسته شد

عبدالله المعلمی گفته بود جمهوری اسلامی ایران مذاکرات بین دو کشور را به بازی گرفته است

عبدالله المعلمی سال ۲۰۱۱ به سمت نماینده دائمی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد منصوب شد - adengad

عبدالله بن یحیی المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، پس از ۱۱ سال خدمت در سمت نماینده دائمی پادشاهی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، بازنشسته شد. منابع عرب‌زبان ضمن اعلام این خبر، از «خدمت صادقانه او به دین، پادشاه و عربستان سعودی» تقدیر کردند.

عبدالله المعلمی سال ۲۰۱۱ با حکم ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، به سمت نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل متحد منصوب شد.

روزنامه عربی المرسل سال ۲۰۱۵ درباره او نوشت که  المعلمی از همان ابتدای کار خود در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تلاش برای تقویت ائتلاف عربی، مبارزه با هرج‌ومرج‌ حوثی‌های یمن و جلوگیری از توسعه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد.

عبدالله بن یحیی المعلمی که دستیار مدیر امنیت عمومی در پادشاهی عربستان سعودی و نیز عضو شورای زبان عربی در قاهره است، در سال ۱۹۵۲ متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مکه و ریاض گذراند. او سپس به همراه والدین خود به آمریکا رفت و در دانشگاه‌های این کشور از جمله هاروارد و استنفورد تحصیل کرد. او به مدت ۳۰ سال در سمت‌های مختلف مدیریتی و بخش‌های دیپلماتیک در عربستان سعودی فعالیت کرد و در بخش‌ خصوصی و فعالیت‌های داوطلبانه نیز بسیار مشارکت‌ داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگی دائم پادشاهی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، سفیر خادم حرمین شریفه در پادشاهی بلژیک و لوکزامبورگ، عضویت در مجلس شورای عربستان سعودی، عضویت در هیئت مشورتی شورای عالی همکاری کشورهای عربی خلیج‌فارس و شهرداری جده برخی از مسئولیت‌های دولتی المعلمی در سه دهه گذشته بوده‌اند.

از او مقالات زیادی در روزنامه‌ها و رسانه‌های عرب‌زبان منتشر شده و بارها در سمینارهای علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به زبان‌های عربی و انگلیسی سخنرانی کرده است.

عبدالله المعلمی پاییز ۱۴۰۰ در واکنش به مذاکرات دو کشور ایران و عربستان در عراق، جمهوری اسلامی ایران را به «بازی درآوردن» متهم کرده و به روزنامه عرب‌نیوز گفته بود: «روند مذاکره بین دو کشور هیچ نتیجه عمده‌ای نداشت. ما می‌خواهیم این مذاکرات را به سمت مسائل بنیادینی که به رفتار ایران در منطقه مربوط می‌شود، ببریم اما تا زمانی که ایرانی‌ها با این مذاکرات بازی می‌کنند، به جایی نخواهیم رسید. موضع ایرانی‌ها مذاکرات طولانی است اما ما به مذاکره به‌صرف مذاکره علاقه‌‌ای نداریم.»

سفیر سابق عربستان سعودی در سازمان ملل متحد اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، از جامعه جهانی خواسته بود با جمهوری اسلامی ایران توافق قوی‌تری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، عبدالعزیز الواصل، سفیر جدید عربستان سعودی در سازمان ملل، روز سه‌شنبه، دوم ژوییه، استوارنامه خود را به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تقدیم کرد.

بیشتر از جهان