آمریکا فروش موشک پاتریوت به عربستان سعودی را تایید کرد

قرارداد بین دو کشور بیش از ۳ میلیارد دلار ارزش دارد

موشک‌های پاتریوت اولین بار در جریان حمله به عراق در سال ۱۹۹۱ مشهور شدند - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

وزارت خارجه آمریکا فروش تجهیزات و موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی را تایید کرد. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ضمن اعلام این خبر، گفت ارزش قرارداد بین واشنگتن و ریاض در این زمینه حدود ۳.۰۵ میلیارد دلار است.

موشک‌های زمین به هوای پاتریوت از مهم‌ترین تجهیزات نظامی آمریکا و متحدانش است و در درگیری‌های نظامی منطقه همچون جنگ‌های سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ در عراق و جنگ داخلی یمن استفاده شده بودند.

این موشک‌ها اولین بار در جریان حمله به عراق، در زمان ریاست‌جمهوری صدام حسین در سال ۱۹۹۱ مشهور شدند، که گفته می‌شد بیش از ۴۰ موشک اسکود عراقی را سرنگون کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در هفته‌های اخیر کوشیده است روابط واشنگتن و ریاض را بهبود بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده «سنتکام» (ستاد نیروهای آمریکا در خاورمیانه و اطراف)‌، حدود ۱۰ روز پیش به عربستان سعودی سفر کرد و همراه برخی مقام‌های ارشد نظامی آمریکا با همتایان سعودی خود دیدار کردند.

در بیانیه سنتکام در مورد این سفر یادآوری شده است که همکاری نظامی ریاض و واشنگتن به سال ۱۹۵۱ بازمی‌گردد و همچنین به عملیات سال ۱۹۹۱ علیه صدام اشاره شده است.

در این بیانیه، عربستان سعودی «از شرکای مهم آمریکا در خاورمیانه» خوانده شده است. این دومین سفر ژنرال کوریلا به عربستان سعودی از زمان انتصاب به سمت فرماندهی سنتکام در ماه آوریل بود.

دولت بایدن چهار ماه پیش نیز اعلام کرده بود که آمریکا شمار قابل توجهی موشک پاتریوت به عربستان سعودی ارسال کرده است. یک مقام ارشد دولت در ماه مارس گفت این ادوات فرستاده شدند و این بخشی از سیاست بایدن برای «پشتیبانی از دوستانمان در منطقه» است.

بیشتر از جهان