تابوت ساخته شده از قارچ، خانه ابدی سازگار با طبیعت

یک شرکت دانش‌بنیان هلندی می‌خواهد جهان را با تابوت‌های زنده بازیافتی تغییر دهد

«لوپ»، به نیاز افرادی را که می‌خواهند کفن‌ودفن دوستدار محیط‌زیست داشته باشند، پاسخ می‌دهد - loopbiotech / instagram

کفن‌ودفن مردگان تنها در ایالات متحده سالانه ۱.۵ تن سیمان، ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن فولاد، ۱۷ هزار تن مس و برنز، میلیون‌ها مترمربع چوب و چند میلیون لیتر مواد شیمیایی، روانه گورستان‌ها می‌کند. «لوپ» یکی از کسب‌وکارهایی است که می‌خواهد این فرایند را «سبز» کند و پاسخی باشد به نیاز افرادی که می‌خواهند کفن‌ودفن دوستدار محیط‌زیست داشته باشند.

لوپ یک شرکت طراحی است که بر اساس ایده ساده حل مشکلات روزمره، با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارگانیسم‌های زنده طراحی شده است. اولین محصول این شرکت، پیله زنده یا Living Cocoon، یک تابوت است که از میسلیوم، مجموعه رشته‌های میکروسکوپی که در زیر قارچ وجود دارد، ساخته شده است.

باب هندریکس، بنیان‌گذار لوپ در گفت‌وگویی با ویلیام رالستون، نویسنده بخش دانش نشریه «ویرد» توضیحاتی درباره این ابداع خود داد.

برای آنکه مواد سازنده این تابوت را بشناسیم، لازم است ابتدا درباره قارچ‌ها کمی بیشتر بدانیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی که قارچ‌ها تکثیر می‌شوند، هاگ‌هایی را در هوا آزاد می‌کنند که وقتی روی بستری در محیطی مناسب فرود می‌آیند، رشته‌های سفید استوانه‌ای شکلی به نام هایف تولید می‌کنند. همان‌طور که این‌ها رشد می‌کنند، تارهایی از هایف به نام میسلیوم ایجاد می‌شود. قارچ‌هایی که روی زمین می‌بینید تنها بخش کوچکی از کل ارگانیسم است، بقیه آن مانند ریشه در زیر زمین گسترش می‌یابد و در هر جهت پراکنده می‌شود.

بخشی که برای ساخت این تابوت زنده به کار آمد، ویژگی میسلیوم همچون یک بازیافت‌کننده عالی در طبیعت است. میسلیوم‌ها برای پاکسازی نشت نفت و آلاینده‌های شیمیایی هم به کار گرفته شده‌اند.

پیله زنده فراتر از یک تابوت است

هندریکس در کنار تابوت‌های میسلیوم، روی غلاف‌هایی که به عقیده او روزی می‌توان آن‌ها را رشد داد تا بشر در آن ساکن شود کار می‌کند. در تئوری، این اتاق‌ها، ساختمان‌ها یا در نهایت حتی کل سکونتگاه‌ها، می‌توانند پس از پایان عمر مفیدشان به کمپوست تبدیل شوند، مواد مغذی خود را به طبیعت بازگردانند و بدون هیچ اثری به همان سرعتی که رشد کرده‌اند ناپدید شوند.

بیشتر از زندگی