حسن نصرالله: سپاه پاسداران در اتاق عملیات مشترک مقاومت فعال است

دبیرکل حزب‌الله: آماده‌ایم نفت رایگان ایران را به لبنان منتقل کنیم

نصرالله همچنین گفت که حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین در ایدئولوژی و مذهب جمهوری اسلامی ریشه دارد-Hezbollah's Media Office / AFP

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی خود به مناسبت چهلمین سال تشکیل حزب‌الله لبنان بار دیگر به واردات نفت و سوخت رایگان از ایران اشاره کرد. او همچنین از همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان درگیری‌های سال گذشته با اسراییل سخن گفت و تاکید کرد، سپاه در اتاق عملیات مشترک مقاومت فعال بود.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره ایجاد این اتاق عملیاتی مشترک و حضور فرماندهان نیروی قدس در آن منتشر شده بود.

نصرالله سفر اخیر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به منطقه را نشانه علاقمند نبودن آمریکا به بروز درگیری جدید در منطقه  عنوان کرد و گفت، حزب‌الله می‌تواند از این فرصت برای انتقال نفت و گاز ایران به لبنان و فرونشاندن بحران در این کشور استفاده کنند. او به تلویزیون المیادین گفت: حزب‌الله آمادگی دارد در صورت موافقت دولت لبنان سوخت رایگان از ایران را به لبنان منتقل کند. نصرالله در ادامه مدعی شد که دولت لبنان توان تصمیم‌گیری و جرات سیاسی ندارد و بنابراین مقاومت باید تصمیم بگیرد و با تامین نفت و سوخت کشور را حفظ کند.

لبنان به دلیل سال‌ها سوء‌مدیریت و فساد اقتصادی و چهار دهه نفوذ حزب‌الله که مانع تشکیل دولتی قوی در این کشور شد، با کمبود شدید سوخت مواجه است.

نصرالله بارها گفته است که جمهوری اسلامی ایران همه نیازهای مالی و تجهیزاتی و لجستیکی حزب‌الله لبنان را تامین می‌کند. او اکنون بار دیگر به امکان انتقال نفت رایگان ایران به لبنان اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال نصرالله مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از او چیزی نخواسته است.

این در حالی است که شماری از گزارش‌ها و برآوردهای اطلاعاتی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران از طریق گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، فعالیت‌های تحریک‌آمیز منطقه‌ای خود را محقق کرده و نفوذ منطقه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

بسیاری از حمله‌ها و انفجارها در آب‌های منطقه و کشورهای همسایه ایران نیز به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شود.

دبیرکل حزب‌الله در این مورد مدعی شد که ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار دوستان و متحدانش به معنی این نیست که آنها را کنترل می‌کند.

نصرالله مدعی شد که اگر ایران به دنبال نفوذ منطقه‌ای بود فلسطین را رها می‌کرد و با آمریکا آشتی می‌کرد و به نقش سابق خود به عنوان ژاندارم منطقه بازمی‌گشت. نصرالله همچنین گفت که حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین در ایدئولوژی و مذهب جمهوری اسلامی ریشه دارد و در مقابلش چیزی نمی‌خواهد.

او ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی بابت حمایت از مقاومت، مدعی شد که حزب‌الله در ۴۰ سال گذشته هیچ کاری انجام نداده است که به ضرر لبنانی‌ها و به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد.

دبیرکل حزب‌الله در بخش‌های دیگری از این مصاحبه به موضوعات منطقه‌ای اشاره کرد. او درباره مساله یمن گفت که از نگاه جمهوری اسلامی ایران، یمنی‌ها نمی‌توانند امتیازی بدهند.

نصرالله درباره توان موشکی حزب‌الله هم مدعی شد که سراسر اسراییل در پوشش موشک‌های حزب‌الله قرار دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله تسلیحات و موشک‌های مورد نیاز خود را به کمک جمهوری اسلامی ایران تامین می‌‌کند.