«خط آینه»؛ پروژه بلندپروازانه عربستان سعودی

شاهزاده محمد بن‌سلمان می‌خواهد با پروژه‌های بلندپروازانه‌ای مانند خط آینه، عربستان سعودی را به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل کند

این پروژه که «خط آینه» (Mirror Line) نامیده می‌شود، ممکن است تا یک تریلیون دلار هزینه داشته باشد - NEOM/Twitter

زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به مقام‌های این کشور دستور داد زمین‌هایی را در شمال غرب این کشور برای ساخت یک سازه بزرگ اختصاص دهند، خواستار چیزی به عظمت و اهمیت اهرام مصر بود. به گزارش وال استریت ژورنال، آنچه برنامه‌ریزان شهری در پاسخ به این خواسته جسورانه طراحی کردند، ایده‌ای برای ساخت بزرگ‌ترین سازه جهان است؛ دو ساختمان تا ارتفاع ۱۶۰۰ فوت (‌حدود ۴۸۷ متر)، به موازات ۷۵ مایل (۱۲۰ کیلومتر) در سراسر ساحل، کوهستان و بیابان.

به گفته افرادی که از این طرح آگاه‌اند و بنا بر مشاهده برخی اسناد محرمانه، این پروژه که «خط آینه» (Mirror Line) نامیده می‌شود، ممکن است تا یک تریلیون دلار هزینه داشته باشد و پس از تکمیل شدن می‌تواند حدود پنج میلیون نفر را در خود جای دهد. این اسناد که مربوط به پاییز سال گذشته است، جزئيات شگفت‌انگیزی را فاش می‌کند، برای مثال نشان می‌دهد قطاری با سرعت بالا زیر ساختمان‌های آینه‌کاری شده حرکت می‌کند. در این پروژه برای تغذیه ساکنان، کشاورزی عمودی در ساختمان‌ها برنامه‌ریزی شده است. برای سرگرمی، یک استادیوم ورزشی تا ۱۰۰۰ فوت (‌حدود ۳۰۴ متر) بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته شده است، همچنین اسکله‌ای برای قایق‌های تفریحی طراحی شده که در زیر طاق دو ساختمان قرار می‌گیرد.

خط آینه یکی از مجموعه‌های پروژه‌ پرمخاطبی است که نئوم را تشکیل می‌دهد؛ طرح توسعه‌ عظیمی که شاهزاده محمد بن‌سلمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی و دور شدن از اتکا به نفت طراحی کرده است. نئوم که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی است، می‌خواهد سرمایه‌گذاری خارجی را جذب و هزاران شغل جدید ایجاد کند. جمع‌آوری سود و پول نقد خارجی چشمگیر، تاکنون دشوار بوده است، زیرا بسیاری از کشورها و شرکت‌های غربی، کشور عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن‌سلمان را به دلایل سیاسی تحریم کرده‌اند، اما حالا پس از نشست سران و دیدار بین شاهزاده محمد و رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عربستان، به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها تا حدود زیادی پایان یافته و راه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر در نئوم هموار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده بن‌سلمان می‌خواهد با پروژه‌های بلندپروازانه‌ای مانند خط آینه، عربستان سعودی را به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل کند. اگر عربستان سعودی در ساخت این طرح موفق شود، این سازه شبیه هیچ چیز دیگری در جهان نخواهد بود. خط آینه را معماران «مورفوسیس» (Morphosis) مستقر در ایالات متحده طراحی کرده‌اند. این گروه معماری را تام ماین، برنده جایزه معماری پریتزکر تاسیس کرده است و حداقل ۹ مشاور طراحی و مهندسی شناخته‌شده دیگر در آن کار می‌کنند. آن‌ها ساختن این طرح عظیم را به‌صورت مرحله‌ای، با ایجاد سازه‌هایی به طول ۲۶۰۰ فوت (حدود ۷۹۲ متر) پیشنهاد می‌کنند که در امتداد یک خط، با ارتفاع‌های متفاوت تا ۱۶۰۰ فوت (‌حدود ۴۸۷ متر)، بالاتر از ساختمان مشهور «امپایر استیت» به هم متصل می‌شوند.

خاویر کوینتانا دی اونا، مدیر اجرایی شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در شیکاگو، گفت: «آن‌ها می‌خواهند کاری را انجام بدهند که قبلا هرگز انجام نشده است. اگر این پروژه به‌طور کامل انجام شود، خط آینه از «خلیج عقبه» کشیده می‌شود و رشته‌کوهی را که در امتداد ساحل وجود دارد به دو نیم می‌کند.»

ارزیابی اولیه طرح خط آینه که در ژانویه ۲۰۲۱ انجام شد، نشان می‌دهد که این پروژه عظیم باید به‌صورت چندمرحله‌ای ساخته شود و ممکن است تا ۵۰ سال طول بکشد. شاهزاده محمد برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ از ایده خود برای شهری خطی، بدون ماشین و آلودگی صفر رونمایی کرد. او در یک ویدیو، این ایده را یک تکامل در دستاوردهای بشری دانست و آن را به کشف پنی‌سیلین و فرود بر ماه تشبیه کرد. او گفت که این ایده راهی برای نجات از آلودگی و حوادث ترافیکی است.

شاهزاده محمد همچنین در این ویدیو تاکید کرد: «این پروژه‌ یک انقلاب در تمدن است و انسان‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.» او همچنین اشاره کرد که طرح جدیدی که مد نظر دارد، با انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شود و از طبیعت بکر محافظت می‌کند. شاهزاده محمد همچنین در یک جلسه خصوصی به افرادی که برای طراحی «خط آینه» کار می‌کردند، گفت که جسورانه در مورد معماری آن فکر کنند. او اشاره کرد: «می‌خواهم اهرام خود را بسازم».

برخی کارشناسان معتقدند که این طرح با چالش‌هایی نیز مواجه خواهد شد؛ یک چالش منحصربه‌فرد که برای سایر ساخت‌وسازها در سراسر جهان نیز وجود دارد، انحنای زمین است. با این حال طراحان «خط آینه» برای این موضوع نیز فکری کرده‌اند. اسناد می‌گویند از آنجایی که زمین حدود هشت اینچ (۲۰ سانتی‌متر) در هر مایل دچار انحنا می‌شود، طراحان این پروژه پیشنهاد می‌کنند شکافی در بالای ماژول‌های ۲۶۰۰ فوتی برای احتمال خم شدن سازه‌ها ایجاد شود.

بیشتر از جهان