طالبان آب رود پنجشیر را به کابل انتقال می‌دهند

شهروندان کابل با کمبود شدید آب شرب رو‌به‌رو‌ شده‌اند

طرح انتقال آب دریای (رود) پنجشیر به کابل، ابتکار طالبان نیست - wikimedia

مقام‌های طالبان می‌گویند به دلیل کمبود آب آشامیدنی در پایتخت افغانستان، تصمیم گرفته‌اند آب دریای (رود) پنجشیر را به کابل انتقال دهند. عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب رژیم طالبان روز شنبه در یک نشست خبری گفت برای جلوگیری از تبعات کمبود آب آشامیدنی در کابل، پروژه انتقال آب دریای پنجشیر به کابل در دست اقدام است. منصور در این نشست خبری افزود مردم کابل آب آشامیدنی را بی‌رویه مصرف می‌کنند و اگر به همین منوال ادامه دهند، به‌زودی کمبود آب در این شهر بحرانی خواهد شد. لطیف منصور در ادامه گفت به همین منظور وزارت انرژی و آب تصمیم گرفته است پروژه چند میلیون دلاری انتقال آب دریای پنجشیر به کابل را در دست بگیرد و مشکل آب آشامیدنی شهروندان کابل را حل کند. در حال حاضر بخش‌های شمال و شمال غربی شهر کابل با کمبود شدید آب مواجه‌اند. مقام‌های وزارت انرژی و آب می‌گویند سطح آب‌های زیرزمینی در شهر کابل بسیار پایین رفته است و دسترسی به آب‌های زیرزمینی به‌سادگی میسر نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح انتقال آب دریای پنجشیر به کابل، ابتکار طالبان نیست، این پروژه از سال ۲۰۱۲ و زمانی که بحران کم‌آبی در کابل افزایش یافت، طراحی شد و در بودجه سال ۲۰۲۰ دولت افغانستان، حدود پنج میلیون دلار برای انتقال سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دریای پنجشیر به کابل در نظر گرفته شد. این پروژه قرار بود ظرف سه سال یعنی تا ۲۰۲۳ تکمیل شود. هم‌زمان با آن، پروژه ساخت بند شاتوت در نزدیکی کابل نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای آب‌رسانی به این شهر بود. قرار‌داد این پروژه در فوریه سال ۲۰۲۱ میان هند و افغانستان به امضا رسید و قرار شد هندوستان ۲۸۶ میلیون دلار برای ساخت این بند به افغانستان کمک کند، اما با سقوط حکومت جمهوری، این پروژه به حالت تعلیق درآمد. از سوی دیگر بند شاه و عروس در شمال کابل که تکمیل شده، به دلیل پرداخت نکردن دستمزد پیمانکار ایرانی‌، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

در حال حاضر سیستم آب‌رسانی دولتی در کابل تنها حدود ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت شش میلیونی این شهر را زیر پوشش قرار داده است. شرکت‌های خصوصی آب‌رسانی نیز همین تعداد را زیر پوشش قرار داده‌اند؛ یعنی در مجموع ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان کابل به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند و بقیه با استفاده از سامانه‌های سنتی مانند حفر چاه، نیازشان را رفع می‌کنند که آن‌هم به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده است.

بیشتر از جهان