سازمان بهداشت جهانی «آبله میمونی» را به عنوان وضعیت «اضطرای جهانی» طبقه‌بندی کرد

«ما با ویروسی مواجه‌ایم که به سرعت در حال گسترش است»

«سازمان بهداشت جهانی» روز شنبه شیوع ویروس «آبله میمونی» در بیش از ۷۰ كشور جهان را به‌عنوان یک وضعیت فوق‌العاده و «اضطراری جهانی» طبقه‌بندی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه اول مرداد‌ماه ۱۴۰۱ به‌نقل از تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشت، با وجود این که در میان اعضای کمیته «وضعیت اضطراری» سازمان بهداشت جهانی، درباره این تصمیم اتفاق‌نظر وجود نداشت، اما در نهایت تصمیم‌ بر این شد که سازمان «وضعیت اضطراری» اعلام کند.

به‌گفته مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، تصمیم‌گیری درباره «تعیین وضعیت» شیوع ویروس در سطح جهان آسان نبود و دیدگاه‌های مختلفی در میان اعضای «کمیته تصمیم‌گیری» وجود داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشت ما با ویروسی مواجه‌ایم که به سرعت در حال گسترش است و هنوز به طور دقیق از راه‌های جدید انتقال آن اطلاع نداریم.

یافته‌های سازمان بهداشت جهانی در میان کشورهای اروپایی نشان می‌دهد ۹۹ درصد مبتلایان به آبله میمونی مرد‌ان‌اند و تنها شمار اندکی کودک مبتلا به این ویروس، در اروپا گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه در گزارشی به‌نقل از مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشت هرچند یک «وضعیت اضطراری» برای «بهداشت و سلامت عمومی» اعلام شده، اما در حال حاضر گزارش‌ها نشان می‌هد موارد شیوع عمدتا در میان مردانی است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند.

داده‌های مراکز درمانی در سطح جهان نشان می‌دهد  حدود ۱۰ درصد مبتلایان به ویروس آبله میمونی به بستری شدن در بیمارستان‌ها نیاز دارند و تنها یک درصد در بخش «مراقبت‌های ویژه» بستری می‌‌شود.

به گفته کارشناسان سلامت عمومی، در صورت افزایش سرعت شیوع، بسیاری از کشورهای جهان ممکن است با کمبود تخت‌های بیمارستانی و کادرهای درمان مواجه شوند.

آبله‌ میمونی در بخش‌هایی از قاره آفریقا شیوع دارد، اما در ماه‌های گذشته، شماری قابل ملاحظه‌ای از موارد ابتلا در سایر کشورها، به‌طور مشخص در میان کشورهای اروپایی، گزارش شده است.

این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود و علائمی مانند «آنفلوانزا» و «آبله مرغان» دارد و با تب همراه است.

بیشتر از جهان