امتیاز سفید در تشریفات واتیکان چیست و چه کسانی از آن بهره‌مندند

به‌ طور سنتی زنان در دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان ملزم‌اند لباس سیاه بلند با آستین‌های بلند، یقه بسته و پوشیده و حجاب سر مشکی بپوشند

شاهدخت شارلین موناکو که تنها چند ماه پیش از ازدواج با شاهزاده آلبرت، به مذهب کاتولیک گروید، سال ۲۰۱۶ در دیدار با پاپ امتیاز سفید را دریافت کرد و یکی از هفت زنی است که امکان پوشیدن لباس‌های سفید در دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان را دارد- FILIPPO MONTEFORTE / AFP

امتیاز سفید (Le privilège du blanc) اصطلاحی است که برای یک رسم کاتولیک استفاده می‌شود و به موجب آن برخی ملکه‌ها، ملکه‌هایی که به موجب ازدواج به این مقام رسیده‌اند و شاهزاده خانم‌ها مجازند در دیدار با پاپ، لباس سفید همراه با حجاب تور سر سفید بپوشند. این سنت در واقع برای این اعضای خانواده سلطنتی نسبت به دیگر زنان که به پوشیدن لباس‌های مشکی در چنین موقعیتی ملزم‌اند‌، استثنا قائل می‌شود.

پروتکل (الزام‌ها) میهمانان پاپ، به‌ طور سنتی زنان را به پوشیدن لباس سیاه بلند با آستین‌های بلند، یقه بسته و پوشیده و حجاب سر مشکی ملزم می‌کرد که رنگ آن نمایانگر تقوا و فروتنی بود. ملکه‌های ایتالیا، بلژیک و اسپانیا، همچنین دوشس اعظم لوکزامبورگ و شاهزاده خانم‌های خاندان ساووی از این قانون مستثنی بودند.

کسانی که در حال حاضر به پوشیدن لباس‌های سفید مجازند، عبارت‌اند از: ملکه‌های اسپانیا، بلژیک و ایتالیا، دوشس اعظم لوکزامبورگ، شاهزاده موناکو و شاهزاده خانم‌های خاندان ساووی، به‌طور خلاصه خانواده‌های سلطنتی که به آن‌ها عنوان «اعلی‌حضرت کاتولیک» یا «(Most) Catholic Majesty» داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این امتیاز به همسران همه پادشاهان کاتولیک یا همسران پادشاهان غیر کاتولیک داده نمی‌شود. ملکه لسوتو یا شاهدخت لیختن‌اشتاین و همسر شاهزاده آندورا از این امتیاز بی‌بهره‌اند.

این امتیاز همچنین به ماکسیما، ملکه هلند که همسر کاتولیک پادشاه پروتستان ویلم الکساندر است، تعلق نگرفته است. این امتیاز همچنین به کاترین، دوشس کنت، شاهدخت مایکل کنت، یا سیلوانا، کنتس سنت اندروز که اعضای ارشد کاتولیک خانواده سلطنتی پروتستان بریتانیا محسوب می‌شوند، تعلق نگرفته است.

شاهدخت شارلین موناکو که تنها چند ماه پیش از ازدواج با شاهزاده آلبرت، به مذهب کاتولیک گروید، سال ۲۰۱۶ در دیدار با پاپ امتیاز سفید را دریافت کرد و یکی از هفت زنی است که امکان پوشیدن لباس‌های سفید در دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان را دارد.

این سنت به منظور تاکید بر اهمیت پاپ است، اما خود پاپ‌ها اغلب اصراری بر رعایت این پروتکل ندارند.

چندین رئیس دولت یا ایالت در سال‌های اخیر بدون اینکه لباس سیاه پوشیده باشند، به حضور پاپ پذیرفته شده‌اند. مری رابینسون و مری مک‌آلیس، روسای جمهور پیشین ایرلند و همچنین رایسا گورباچف از اتحاد جماهیر شوروی سابق، در دیدار با پاپ این پروتکل را رعایت نکردند. در تمام این موارد بازدیدکنندگان با پاپ ژان پل دوم دیدار کردند.

البته در موارد زیادی حتی ملکه‌ها و شاهدخت‌هایی که «امتیاز سفید» را دارند، ترجیح داده‌اند از این امتیاز استفاده نکنند و برای نشان دادن احترام به پدر مقدس لباس مشکی بپوشند.

بیشتر از جهان