دادگستری خراسان جنوبی خبر تجاوز به ۱۸ دانش‌آموز دختر را تکذیب کرد

مجازات جرایمی مثل تعرض جنسی به کودکان در ایران به اندازه کافی پیشگیرانه نیست

برخی خانواده‌ها به دلیل نگرانی از فشارها و برچسب‌های اجتماعی از طرح شکایت خودداری کرده‌اند_ تصویر از حبرگزاری فارس

در پی انتشار گزارش «تجاوز» یک معلم به دانش‌آموزان دختر در شهرستان فردوس، مدیرکل روابط عمومی دادگستری خراسان جنوبی گفت: «بنده به‌شدت خبر تجاوز به ۱۸ دانش‌آموز دختر دبستانی در فردوس را تکذیب می‌کنم.»

پیش از او نیز علی موحدی‌راد، رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی گفته بود موضوع تجاوز صحت ندارد و متهم با نشان دادن فیلم‌های مبتذل از طریق گوشی تلفن همراه و رفتارهای غیراخلاقی، از دختران خردسال «بهره‌کشی جنسی» کرده است.

در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر این‌که یک معلم ۵۵ساله در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، دست‌کم به ۱۸ دختر هشت تا ۱۱ ساله «تعرض جنسی» کرده است.

در خبرها آمده بود که این معلم به بهانه برگزاری کلاس‌های خصوصی، دانش‌آموزان را در پارکینگ خانه‌اش آزار و اذیت می‌کرد. والدین هفت نفر از این کودکان پس از اینکه متوجه موضوع شدند، از متهم شکایت کردند و در نهایت هم قاضی دادگاه حکم پنج سال زندان و دو سال تبعید را برای این فرد صادر کرد.

خانواده‌های کودکان آزاردیده که به این حکم اعتراض داشتند، این بار تصمیم گرفتند مسئله را در سطح رسانه‌ها مطرح کنند، به‌ویژه اینکه متوجه شدند این معلم پیش از این هم در دادگاه با اتهام آزار جنسی محکوم شده، ولی پس از آزادی با قرار وثیقه، بار دیگر کار خود را در مدرسه آغاز کرده بود.

با این حال پس از اینکه اخبار تعرض جنسی او منتشر شد، علیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی، ادعا کرد که متهم با ۲۸ سال سابقه کار هیچ سوءسابقه‌ای نداشت. او تلویحا تقصیر این ماجرا را بر گردن والدین کودکان انداخت و گفت: «متهم با هماهنگی هفت نفر از والدین کلاس خصوصی برگزار می‌کرد و این کلاس‌ها مورد تأیید ما نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون هفت نفر از والدین به دادگاه شکایت کرده‌اند و با وجود اینکه گفته می‌شود تعداد قربانیان بیش از این است، دادگستری خراسان جنوبی ادعا می‌کند که در این پرونده تنها هفت کودک آزار دیده‌اند.

این در حالی است که گفته می‌شود برخی خانواده‌ها به دلیل نگرانی از فشارها و برچسب‌های اجتماعی از طرح شکایت خودداری کرده‌اند. کنشگران حقوق کودک نیز می‌گویند حتی یک قربانی هم زیاد است و مقام‌های آموزش‌‌وپرورش و دادگستری باید در این زمینه پاسخگو باشند.

انتقاد اساسی فعالان حقوق کودک این است که مجازات جرایمی مثل تعرض جنسی به کودکان، با جرم همخوانی ندارند و به اندازه کافی پیشگیرانه نیست، اما مقام‌های قضایی در پرونده‌هایی مثل معلم اهل فردوس، با ادعای اینکه جرم متهم «بهره‌کشی جنسی» و نه «تجاوز» بوده است، مجازات اندک را توجیه می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی دادگستری خراسان جنوبی هم درباره پرونده معلم اهل فردوس گفت: «جرم این فرد بهره‌کشی جنسی است. بهره‌کشی جنسی یعنی اینکه یک فرد به اندام خصوصی و غیرخصوصی کسی دست بزند. این فرد متجاوز هم به اندام این دختربچه‌ها دست زده و لمس کرده بود.»

او رسانه‌های انتشاردهنده این گزارش را «معاند» خواند و با اشاره به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسی که تعرض به ۱۸ دانش‌آموز را تایید کرده بود، به دیده‌بان ایران گفت: «اصلاً خبرگزاری اسپوتنیک چرا باید منبع اخبار ما باشد؟ نمی‌شود که هر چه روسیه بنویسد ما بگوییم چشم و درست است. شما مگر برای رسانه‌های غربی کار می‌کنید که به ۱۸ قربانی اشاره می‌کنید؟»

او در ادامه ادعا کرد: «همه اخباری که در خصوص سابقه تجاوز این فرد و زندانی شدنش منتشر شده، کذب و دروغ محض است.»

دادگستری خراسان جنوبی پیش‌تر هم اعلام کرده بود درباره این پرونده «هرگونه نشر اکاذیب و دامن‌زدن به شایعات، برابر قانون جرم محسوب شده و پیگرد قضایی دارد.»