رئیس‌جمهوری عراق: در مورد برنامه هسته‌ای ایران باید به دنبال دیپلماسی بود

برهم صالح: آنچه در ایران رخ بدهد بر ما و البته بر منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود

برهم صالح گفت خاورمیانه نمی‌تواند به شکل سابق به مسیر خودش ادامه دهد‌ـ LUDOVIC MARIN/AFP

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، خواستار برقراری دیپلماسی با ایران شد.

او در گفت‌و‌گو با فرید زکریا که یکشنبه ۱۷ ژویيه (۲۶ تیر) از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، در ارزیابی‌ سفر جو بایدن به خاورمیانه و تلاش برای پیدا کردن راه‌حلی در برابر تهدید هسته‌ای ایران، گفت: «ایران یک بازیگر مهم در منطقه است. به عقیده من، برای حل مسائل و بن‌بست‌های موجود، راه‌حل نظامی تاثیرگذار نخواهد بود و باید به دنبال دیپلماسی بود.»

رئيس‌جمهوری عراق افزود: «کشور ما با ایران مرزهای طولانی، تعامل‌های گسترده و اشتراک‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد، بنابراین آنچه در این کشور رخ بدهد بر ما و البته بر منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود. ما نمی‌خواهیم به روزگار صدام حسین بازگردیم که با همسایگانمان سر جنگ داشتیم.»

صالح در ادامه گفت: «به عقیده من، باید به دنبال تامین امنیت در منطقه باشیم تا از بازگشت تروریسم که هنوز یکی از تهدیدهای اصلی است جلوگیری کنیم. نگاهی به آنچه در سوریه می‌گذرد به‌خوبی نشان می‌دهد که این موضوع هنوز یک تهدید جدی برای ثبات، نه فقط در سوریه و کشورهای اطراف، بلکه در جهان است.»

او با اشاره به حملات ۱۱ سپتامبر، گفت: «نباید فراموش کنیم که اگر در آن زمان این حمله را عده‌ای محدودی انجام دادند، حالا هزاران نیروی آموزش‌دیده و مجهز در قلب خاورمیانه وجود دارند که خطری بزرگ برای امنیت است و باید در مقابل آن‌ها آماده و متحد باشیم.»

او همچنین تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه باید از گذشته درس بگیرند و در راستای تامین امنیت و رفاه با یکدیگر همکاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری عراق ادامه داد: «در عین حال که به چنین مشکلاتی توجه می‌شود، نباید مسائل مهم دیگری را که کشورهای خاورمیانه با آن مواجه‌اند از یاد برد. اشتغال، اقتصاد و تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین مسائلی‌اند که مقابل کشورهای منطقه خاورمیانه قرار دارند؛ بنابراین درست است که آمریکا و جهان اهمیت دارند، اما در عین حال اولویت‌ کشورهایمان را هم باید در نظر بگیریم.»

صالح ضمن اشاره به نقش عراق در ایجاد فضای نزدیکی بین عربستان سعودی و ایران و همچنین مذاکرات بین ایران و کشورهای همسایه، افزود: «در پایان، این ما کشورهای منطقه‌ایم که باید دور یک میز جمع شویم و درباره مسائل موجود و تاثیری که بر کشورهایمان می‌گذارند مذاکره کنیم.»

او با بیان اینکه خاورمیانه نمی‌تواند به شکل سابق به مسیر خودش ادامه دهد، گفت: «ما از نعمت نفت بهره‌مندیم، اما در عین حال مشکلات بسیار جدی اقتصادی و اجتماعی داریم که لازم است به‌طور مشترک زیرساخت‌هایی برای آن‌ها فراهم کنیم. عراق، عربستان سعودی، ترکیه، ایران و سایر کشورهای منطقه هیچ‌کدام نمی‌توانند به‌تنهایی از عهده حل این مشکلات برآیند.»

برهم صالح در پاسخ به اینکه چرا رویکردش در مورد وقایع منطقه مثبت‌ است، گفت: «واقع‌بینم. درست است که مشکلات بسیار زیادی در کشورهایمان وجود دارد اما معتقدم که منابع بسیار غنی داریم و در کنار آن، مردمی تحصیل‌کرده و شایسته که لیاقت زندگی بهتر دارند. همان‌طور که می‌بینید، پیشرفت‌های بسیاری در منطقه حاصل شده است.»

او افزود: «درباره عراق نیز من نمی‌گویم که کشوری فوق‌العاده است، اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده است نشان می‌دهد که ما در مسیر پیشرفت قرار داریم و به برقراری دموکراسی امیدوارم.»

صالح ادامه داد: «پس از سرنگونی صدام حسین در پی حمله نیروهای بین‌المللی در سال ۲۰۰۳، تلاش شده است که دموکراسی جای دیکتاتوری را بگیرد. ناامیدکننده است که هنوز نتوانستیم در این مسیر کاملا موفق باشیم، اما سخت تلاش می‌کنیم و از طریق سیستم قانونی و پارلمانی، برای پیشرفت در عرصه دموکراسی مبارزه خواهیم کرد.»

برهم صالح در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، از سفر هفته گذشته رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی دفاع و به پیشرفت خاندان سلطنتی عربستان سعودی در مدرن‌سازی این کشور اشاره کرد.

او گفت: «عربستان سعودی در تدارک برنامه‌ای مهم برای مدرن‌سازی این کشور است که باید به‌عنوان همسایه، از آثار مثبتی که دارد قدردانی شود.»

دفاع رئیس‌جمهوری عراق از سفر جو بایدن به عربستان سعودی در شرایطی است که این سفر رئيس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتقادهای زیادی برانگیخته است.

صالح در پاسخ به این انتقادها گفت: «آنچه باید بدانیم این است که کشورها بر اساس منافعشان عمل می‌کنند.»