آمیب مغزخوار چیست و چرا موجب مرگ می‌شود؟

آمیب مغزخوار موجود زنده‌ای میکروسکوپی است که معمولا در آب‌های ‌شیرین و گرم زندگی می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد عفونت در شناگران شود

ورود این آمیب به مغز از طریق بینی می‌تواند کشنده باشد، زیرا می‌تواند در مغز حرکت کند و باعث ایجاد عفونت شودـ CDC

هفته گذشته تعطیلی موقت ساحل در جنوب آیووا هم‌زمان با گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای یک فرد به «آمیب مغزخوار» نادر، زنگ خطر را برای ساکنان این ایالت و ایالت هم‌جوار آن، میسوری، به صدا درآورد.

مقام‌های مسئول روز ۸ ژوییه (۱۷ تیر) اعلام کردند که در یکی از اهالی میسوری که اخیرا به دریاچه «تری فایرز» (Three Fires) تیلورکانتی در آیووا سفر کرده بود، منینژوانسفالیتیس آمیبی اولیه (meningoencephaliti) یا پی‌ای‌ام (PAM)  مشاهده شده است.

در حالی‌ که مشخص نیست آیا پی‌ای‌ام، که به «آمیب مغزخوار» نیز شهرت دارد، آن زمان در این دریاچه وجود داشته است یا خیر، آزمایش‌ها در حال انجام است و شخص مذکور نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

هر آنچه در رابطه با این مورد و این بیماری لازم است بدانید، در ادامه این مطلب توضیح داده می‌شود.

این آمیب چیست؟

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، آمیب مغزخوار موجود زنده‌ای میکروسکوپی است که معمولا در آب‌های ‌شیرین و گرم زندگی می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد عفونت در شناگران شود.

ورود این آمیب به مغز از طریق بینی می‌تواند کشنده باشد، زیرا می‌تواند در مغز حرکت کند و باعث ایجاد عفونت شود. هرچند چنین مواردی به‌نسبت نادرند و از سال ۱۹۶۲ تاکنون فقط ۱۵۴ مورد ابتلا به پی‌ای‌ام گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علائم عمومی آن در مراحل اولیه و پیش از اینکه نشانه‌های جدی‌تری عفونت ظاهر شوند، عبارت‌اند از سردرد شدید در پیشانی، تب، تهوع و استفراغ. بنا بر اعلام سی‌دی‌سی، علائم بعدی گرفتگی گردن، تشنج، تغییر وضعیت روانی، توهم و اغما را شامل می‌شود.

نوشیدن آب [آلوده] باعث ابتلا به پی‌ای‌ام نمی‌شود، زیرا این آمیب برای ایجاد عفونت مرگ‌بار، باید از طریق بینی وارد مغز شود. در واقع، فقط پنج نفر در ایالات متحده شناسایی شده‌اند که از این بیماری جان سالم به در برده‌اند.

بر اساس اعلام سی‌دی‌سی، هرچند شمار کسانی که از این عفونت جان سالم به در برده‌اند اندک است، بهبود آنان در پی درمان با ترکیبی از داروها بوده است.

درباره این مورد [جدید] چه می‌دانیم؟

در مورد فرد مبتلا به آمیب مغزخوار در میسوری که اولین‌ بار مسئولان وزارت بهداشت این ایالت در ۷ ژوییه (۱۶ تیر) اعلام کردند، اطلاعات اندکی وجود دارد.

اداره بهداشت میسوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فرد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی که نام آن ذکر نشده، بستری است.

اداره بهداشت آیووا روز ۸ ژوییه (۱۷ تیر) گفت به دلیل آنکه این شخص به ساحل دریاچه تری فایرز در تیلورکانتی سفر و در آنجا شنا  کرده بوده است، شنا کردن در این ساحل را به‌طور موقت ممنوع کرده است.

در این بیانیه خبری مشخص نشده که این شخص چه زمانی برای شنا به این دریاچه هم‌مرز میسوری رفته بوده است. زمان بازگشت این فرد به خانه‌اش نیز مشخص نیست.

این آمیب در چه جاهای دیگری پیدا شده است؟

آمیب مغزخوار از قدیم در بسترهای آب شیرین گرم مانند دریاچه‌ها یافت می‌شده است، با بیشترین تعداد مبتلایان از سال ۱۹۶۲ [به این‌سو] در ایالت‌های جنوبی آمریکا (۴۰ مورد در تگزاس، ۳۶ مورد در فلوریدا، و ۱۰ مورد در کالیفرنیا).

طبق اعلام اداره بهداشت و درمان میسوری، تنها مورد دیگری که در ساکنان میسوری دیده شد در سال ۱۹۸۷ بود.

جورج ترابلیدزه، متخصص بیماری‌های مسری و همه‌گیر ایالت میسوری، در نشستی خبری گفت:‌ «چنین موقعیت‌هایی در ایالات متحده و به‌ویژه در میسوری بسیار نادر است، اما مردم باید بدانند که این عفونت ممکن است بروز کند تا بتوانند در صورت مشاهده علائم مرتبط، به‌موقع درصدد درمان برآیند.»

آیا مقصر تغییرات اقلیمی است؟

تحقیقاتی که سی‌دی‌سی در مورد آمیب مغزخوار انجام داده است، نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی می‌تواند عامل شماری از موارد ابتلا در شمال ایالات متحده آمریکا باشد.

جولیا هستون، پزشک متخصص بیماری‌های مسری و همه‌گیر سی‌دی‌سی، اوایل هفته جاری در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز، گفت افزایش دمای هوا و آب می‌تواند عامل افزایش شمار مبتلایان در ایالت‌های شمالی آمریکا باشد.

هستون گفت: «این آمیب عاشق محیط‌های گرم و آب‌های شیرین گرم است. نگرانی ما هم از همین است‌ــ تغییرات اقلیمی موجب بالاتر رفتن دمای هوا می‌شود.»

سی‌دی‌سی همچنین بین میزان ابتلا به پی‌ای‌ام و افزایش دمای هوا «در دو هفته پیش از بروز [این موارد] در قیاس با میانگین ۲۰ سال گذشته» ارتباطی مشاهده کرده است و همین موجب شده است که نویسندگان این مطالعه بگویند «افزایش دما و در پی آن، افزایش مصرف آب برای تفریحاتی مانند شنا و ورزش‌های آبی ممکن است در تغییر همه‌گیری پی‌ای‌ام دخیل باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان