آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس: با تهدیدهای خارجی در تنگه هرمز برخورد می‌کنیم

تامین امنیت تردد دریایی از موضوع‌های اصلی بیانیه مشترک آمریکا و شش کشور شورای همکاری بود

آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه ۲۵ تیر، در پی دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با رهبران این کشورها در جده، بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

رهبران شش کشور عربی ضمن تاکید بر همکاری تاریخی این کشورها با آمریکا، اعلام کردند مشتاق‌اند از دستاوردهای نشست شنبه و نشست‌های قبلی برای افزایش همکاری در زمینه‌های گوناگون استفاده کنند.

این در حالی است که «نشست امنیت و توسعه جده» با حضور آمریکا، این شش کشور به‌اضافه سه کشور اردن، عراق و مصر نیز روز شنبه ۲۵ تیر در مرکز بین‌المللی همایش‌های ملک عبدالله به پایان رسید. عربستان سعودی در خاتمه این نشست تاکید کرد که ظرفیت افزایش تولید نفت بیش از روزانه ۱۳ میلیون بشکه را ندارد. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تاکید کرد: «پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد که ظرفیت تولیدی خود را به روزی ۱۳ میلیون بشکه می‌رساند و ظرفیت بیشتری برای افزایش تولید نخواهد داشت.»

ولیعهد عربستان سعودی در صحبت‌هایش در نشست جده به مسئله تغییرات اقلیمی نیز پرداخت و خواهان رویکردی متوازن و گذار تدریجی به منابع پایدار انرژی شد.

در دیدار بایدن با رهبران شش کشور حاشیه خلیج فارس، مسائل جهان و منطقه مطرح شد و رهبران این کشورها بر ادامه تعهد خود به تضمین امنیت و ثبات منطقه تاکید و از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه پشتیبانی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همکاری‌های امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی آمریکا و تقویت تلاش‌ها برای تضمین تردد دریایی نیز از دیگر موضوع‌های این نشست بود. در بیانیه مشترک آمده است: «شورای همکاری خلیج [فارس] از تاکید آمریکا بر اینکه برای جلوگیری از تهدیدهای خارجی علیه امنیت شورا و تردد حیاتی دریایی، به‌خصوص در تنگه‌های هرمز و باب‌المندب، و مقابله با این تهدیدها همواره با کشورهای عضو شورا همکاری خواهد کرد استقبال می‌کند.»

در ادامه بیانیه اضافه شده است: «رهبران کشورهای عضو بار دیگر بر اشتیاق خود به همکاری و هماهنگی در راه توسعه ظرفیت‌های پدافندی و مقابله با تهدید پهپادها، موشک‌ها و تسلیحات گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی و مسلح تاکید می‌کنند.»

در این بیانیه همچنین بر لزوم خالی نگه داشتن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتارجمعی تاکید و به‌طور مشخص به ضرورت منع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای اشاره شده است.

در بخشی دیگر از بیانیه آمده است: «رهبران کشورهای عضو در ضمن از تاسیس نیروی مشترک ۱۵۳ و نیروی مشترک ۵۹ که هماهنگی پدافندی بین کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را تقویت و به شناسایی خطرهای دریایی کمک می‌کند، استقبال کردند.»

رهبران آمریکا و شش کشور عربی در ضمن تاکید کردند که برای احیای اقتصاد جهانی و برخورد با پیامدهای اقتصادی منفی ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا و جنگ در اوکراین تلاش می‌کنند.

در ادامه بیانیه اعلام شده است: «آمریکا از تصمیم گروه هماهنگی عرب برای ارائه حداقل ۱۰ میلیارد دلار کمک برای مقابله با چالش‌های امنیت غذا در جهان و منطقه استقبال می‌کند.» در مقابل، کشورهای عربی هم از کمک یک میلیارد دلاری آمریکا برای بهبود وضعیت امنیت غذا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا استقبال کردند.

رهبران هفت کشور در ضمن از تلاش‌های «اوپک پلاس» برای دستیابی به ثبات در بازارهای جهانی نفت به شیوه‌ای همگام با منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تقدیر و از تصمیم اخیر اوپک پلاس به افزایش تولید در ماه‌های ژوئیه و اوت استقبال کردند. اوپک پلاس کشورهای عضو اوپک به‌اضافه چند کشور از جمله روسیه و مکزیک را شامل می‌شود که در زمینه کنترل میزان تولید نفت با آن همکاری می‌کنند.

بایدن همچنین تصمیم برخی کشورهای عضو شورای همکاری به سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در پروژه‌های زیرساختی در کشورهای کم‌درآمد و میان‌درآمد را تحسین کرد.

نشست جده به میزبانی شاهزاده محمد بن سلمان برگزار شد و او در سخنانش در ابتدای نشست، از ایران خواست نقش همکاری در منطقه را ایفا کند و در مسائل سایر کشورها دخالت نکند. علاوه بر ولیعهد عربستان سعودی و جو بایدن، رهبران هشت کشور دیگر منطقه نیز در نشست جده شرکت کردند: ملک عبدالله، پادشاه اردن؛ عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر؛ مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق؛ ملک حمد آل خلیفه، پادشاه بحرین؛ شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر؛ شیخ مشعل، ولیعهد کویت؛ اسعد بن طارق، معاون نخست‌وزیر عمان در امور روابط و همکاری بین‌المللی؛ و محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی.

بیشتر از جهان