دادخواهان خاوران: محاکمه حمید نوری آتش امید برافروخت

در پاییز سال ۱۴۰۰، سه تن از اعضای گروه «دادخواهان خاوران» به‌عنوان شاکی در دادگاه استکهلم حاضر شدند و علیه حمید نوری طرح شکایت کردند

دادخواهان خاوران:«دنیا در برابر مطالبات دادخواهانه ما برای کشف حقیقت و برقراری عدالت بی‌تفاوت نمی‌ماند» -- منبع تصویر: شبکه‌های اجتماعی

گروه «دادخواهان خاوران» با انتشار بیانیه‌ای از صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری، از افراد موثر در کشتار دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، استقبال کرد. این گروه، در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۲۴ تیر ۱۴۰۱، منتشر شد نوشت:«محاکمه حمید نوری آتش امید به تحقق عدالت را در قلب‌های ما برافروخت. این دادگاه نشان داد که رویای ما برای دستیابی به عدالت، می‌تواند تبدیل به اراده جمعی و این اراده تبدیل به عمل شود. این دادگاه نمادی شد از وجدان بیدار بشری.»

گروه «دادخواهان خاوران» متشکل از اعضای برخی از خانواده‌هایی است که عزیزان‌شان را در جریان کشتار دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ از دست دادند. سه تن از اعضای این گروه، که کارگزارهای جمهوری اسلامی در جریان کشتار بزرگ سال ۱۳۶۷ برادران‌شان را در زندان گوهردشت به‌قتل رسانده بودند، در پاییز سال گذشته در دادگاه استکهلم حاضر شدند و علیه حمید نوری طرح شکایت کردند.

صدیقه حاج‌محسن، لاله بازرگان و عصمت طالبی سه عضو گروه «دادخواهان خاوران» هستند که به‌ترتیب در روزهای ۲۶ مهر، ۲۷ مهر و ۶ آبان ۱۴۰۰ در مقابل هیئت قضات دادگاه استکهلم حاضر شدند و علیه حمید نوری طرح شکایت کردند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه، در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۲۴ تیر ۱۴۰۱، منتشر شد نوشت:«نتیجه این دادگاه تاریخی نشان داد که تلاش‌های تمامی دادخواهان برای به‌ثمر نشستن این پیروزی موثر بوده است و دنیا در برابر مطالبات دادخواهانه ما برای کشف حقیقت و برقراری عدالت بی‌تفاوت نمی‌ماند.»

در بخشی از بیانیه گروه «دادخواهان خاوران» چنین آمده است:«با کوشش ایرج مصداقی و همراهی فعالانه شاهدان و شاکیان این جنایت هولناک در دادگاه استکهلم، بخشی از مطالبات جنبش دادخواهی به‌بار نشست و دادگاهی بین‌المللی برای یکی از دست‌اندرکاران این کشتار بزرگ در سوئد برگزار شد و با نتیجه‌ای عادلانه به‌پایان رسید.»

توماس ساندر، رئیس دادگاه استکهلم، روز پنجشنبه، ۱۴ ژوییه ۲۰۲۲، با برگزاری نشستی خبری اعلام کرد که این دادگاه حمید نوری را به اتهام مشارکت در کشتار دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم می‌کند. به‌گفته قاضی ساندر با توجه به جنایت‌های صورت گرفته به‌وسیله حمید نوری، حتی حبس ابد نیز مجازات کمی برای او به حساب می‌آید.

دادستانی سوئد، با استناد به مدارک متقن، حمید نوری، ملقب به حمید عباسی را جزو سازمان­دهنده­های فرایند کشتار سال ۶۷ در زندان گوهردشت شناسایی کرد. بر پایه اظهارات مندرج در پرونده، بیش از صد نفر او را به عنوان دادیار زندان‌های اوین و گوهردشت شناسایی کرده‌اند. همان افراد تاکید دارند حمید نوری (عباسی) در جریان کشتار زندانی‌های سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ از دادیارهای زندان گوهردشت بوده و در قتل‌عام زندانی‌ها مشارکت فعال داشته است.

بنابراین در کیفرخواستی که در مرداد ماه سال گذشته علیه نوری صادر­ شد، او را به «نقض فاحش قوانین بین­المللی» و «قتل عمد» متهم کردند که در نهایت نیز هیئت قضات دادگاه استکهلم در چارچوب اتهام‌های مندرج در این کیفرخواست حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد.