چگونه تکنولوژی خدمات‌رسانی حج ۲۰۲۰ را تسهیل کرد

عربستان سعودی سالانه به میلیون‌ها زائر خدمات درمانی رایگان ارایه می‌کند

تکنولوژی و هوش مصنوعی در ارتقا کیفیت زیرساخت، حمل‌و نقل و ارایه خدمات به زائران حج نقش مهمی ایفا می‌کند-عرب‌نیوز

درحالی که حج ۲۰۲۲ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، نحوه خدمات‌رسانی و مدیریت نخستین حج پس از کرونا با کمک تکنولوژی متحول شده است. زائران پس از ترک منا، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در مکه حضور خواهند داشت و پس از انجام آخرین طواف به کشورهای‌ خود بازمی‌گردند.

به گفته سخنگوی وزارت حج و عمره عربستان سعودی، گروه‌بندی طواف یک میلیون زائر انجام شده است و زائران بین‌المللی پس از زائران داخلی در روز سه‌شنبه آخرین طواف خود را انجام می‌دهند.

زائران امسال از همان آغاز ثبت‌نام با نقش تکنولوژی مدرن در برگزاری حج آشنا شدند. امسال بر خلاف سال‌های گذشته ثبت‌نام در حج از طریق اپلیکیشن (برنامک) انجام شد و این برنامه به زائران امکان داد از لحظه خروج از هواپیما تا آخرین طواف همه برنامه‌های زیارتی را از قبل برنامه‌ریزی کنند.

برنامک دیگری با امکان تماس رایگان به زائران امکان می‌دهد در هر ساعت از شبانه روز از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند. فرودگاه مدینه نیز از طریق هوش مصنوعی و هولگرام امکان مشاوره با پزشک از فاصله ۷۰۰ کیلومتری در ریاض را برای زائران فراهم کرده است. مرکز درمانی مجموعه حج و عمره فرودگاه بین‌المللی جده نیز از ظرفیت خدمات‌رسانی به ۴۵ هزار مسافر در روز برخوردار است. در حج امسال خدمات دندانپزشکی نیز در دسترس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی سالانه به میلیون‌ها زائر خدمات درمانی رایگان ارایه می‌کند دامنه آن از معاینه عادی تا جراحی قلب گسترده است. آمار نشان می‌دهد که از آغاز حج امسال تا کنون ۹۷ هزار زائر از این خدمات در مکه و مدینه استفاده کرده‌اند. هنوز هیچ موردی از ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر و خطرناک در جریان حج ۲۰۲۲ گزارش نشده است.

این در حالی است که تیمی از ربات‌های هوشمند پیش از ورود زائران مسجدالحرام را ضدعفونی می‌کنند. هر ربات بدون مداخله انسان، پنج تا هشت ساعت کار می‌کند و ۲۳.۸ لیتر مواد ضدعفونی‌ کننده را پخش می‌کند.

گروهی متشکل از ۱۰۰ کارشناس نیز به پرسش‌های زائران پاسخ می‌دهند و ربات‌های هوشمند با صفحات لمسی نیز به زائران اطلاعات مورد نظرشان را ارایه می‌دهند.

به گزارش نشنال، وظیفه حمل و نقل سالمندان و افراد کم‌توان در مسجدالحرام بر عهده دو هزار خودروی برقی است. اسکوترهای برقی هم به زائران سالمند کمک می‌کند مسیرها را سریع‌تر طی کنند. این اسکوترها به زائران امکان می‌دهد فاصله بین عرفات تا مزدلفه را در ۱۵ دقیقه طی کنند. ۲۰ قطار مجهز به دستگاه خنک‌کننده با گنجایش ۳ هزار و ۵۰۰ مسافر نیز در این مسیر رفت‌و‌آمد می‌کنند و در هر ساعت ۷۰ هزار زائر را جابه‌جا می‌کنند.

چترهای برقی نیز زائران را از آفتاب سوزان در امان نگه‌می‌دارند و چادرهای برپاشده در منا و عرفات مجهز به کولر است. در بسیاری از امکان زیارتی و مسیرهای رفت‌و‌آمد بین اماکن مقدس نیز تاسیسات خنک‌کننده و لوله‌های آب‌پاش نصب شده‌اند که به تهویه و خنک‌تر کردن هوا کمک می‌کنند.

در حج ۲۰۲۰، برنامه دستبند هوشمند هم به اجرا درآمد که در آن اطلاعات ضروری زائران قرار دارد.

از سوی دیگر، شرکت زیرساخت ICT عربستان سعودی ۳۱ برج جدید به هزار برج موجود اضافه کرده است تا برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی برای زائران را آسان‌تر و سریع‌تر کند.

بیشتر از جهان