مجلس شورای اسلامی: برای نگهداری از سگ مجوز لازم است

در طرح مجلس، علاوه بر اینکه متقاضیان نگهداری سگ باید تقاضای مجوز کنند، در صورت رهاسازی توله‌ها، مجازات می‌شوند

 براساس طرح مجلس، کمیته‌‌ای از نمایندگان محیط زیست، دامپزشکی، فرمانداری و جهاد کشاورزی و شهرداری تشکیل می‌شوند تا به تقاضای افراد برای نگهداری سگ رسیدگی کنند - MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

دو روز پس از آنکه فرمانده نیروی انتظامی پایتخت از ممنوعیت ورود سگ‌ به پارک‌ها خبر داد، مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفت براساس طرح مجلس شورای اسلامی، متقاضیان نگهداری سگ باید مجوز دریافت کنند و هزینه‌های نگهداری و مسئولیت آن را بپذیرند و در صورت رهاسازی توله‌ها، مجازات می‌شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود که براساس طرح مجلس، کمیته‌هایی در هر شهرستان با محوریت دادستان هر شهر و با حضور نمایندگانی از محیط زیست، دامپزشکی، فرمانداری و جهاد کشاورزی و شهرداری تشکیل می‌شوند تا به تقاضای افراد برای نگهداری سگ رسیدگی کنند.

به گفته ذوالنور، کمیته‌های بررسی درخواست مجوز نگهداری سگ، با توجه به شرایط افراد متقاضی، این مجوزها را صادر خواهند کرد و حتی  آزمایشگاه‌های علمی، نگهبانی کارخانه‌ها و گله‌داران نیز باید برای نگهداری سگ، به این کمیته درخواست مجوز بدهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت در این طرح که با عنوان «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک» در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام وصول شده است، هرگونه تولید و تکثیر سگ ممنوع است اما اگر کسانی بخواهند از سگ‌های موجود که امکان نگهداری از آن‌ها را ندارند به کشورهای دیگر صادر کنند، منعی ندارد.

او در ادامه افزود کمیسیون حقوقی و قضایی برای بررسی جزئیات این طرح، جلسات متعددی با حضور نمایندگان سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی وزارت کشور، سازمان بهزیستی، سازمان دامپزشکی، شورای شهر و شهرداری برگزار کرده و کلیات طرح به اتفاق آرا تصویب شده است.

در چند هفته گذشته، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و دولت ده‌ها خبر درباره «آسیب سگ‌های رها‌شده و سگ‌های خانگی» منتشر کردند که با سخنان روز شنبه مجتبی ذوالنور، مشخص شد بخش عمده این مطالب زمینه‌سازی برای طرح مجلس و اعمال محدودیت‌های بیشتر در مورد نگهداری سگ‌های خانگی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها به‌صراحت نگهداری سگ‌های خانگی و «سگ‌گردانی» را مغایر با سبک زندگی مورد نظر خود معرفی کرده‌اند و در چند سال گذشته نیز طرح‌هایی برای برخورد و ایجاد محدودیت برای صاحبان سگ‌های خانگی اجرا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که نگهداری سگ‌های خانگی و پدیده افزایش سگ‌های ولگرد دو موضوع جداگانه است، مجتبی ذوالنور روز شنبه در سخنانش افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و جاده‌ها را ناشی از رها کردن سگ‌های خانگی و توله‌‌هایشان عنوان کرد.

ذوالنور گفت: «ما با پدیده رهاسازی سگ‌ها توسط افرادی که خودشان صاحب سگ هستند مواجهیم و شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد مسئولیت توله‌های متولد‌شده از سگ‌هایشان را قبول نکرده و آنان را رها می کنند و این‌گونه است که شاهد فجایعی از جمله قربانی شدن کودکان هستیم.»

این نماینده مجلس افزود به همین دلیل در طرح مجلس شورای اسلامی، علاوه بر اینکه متقاضیان نگهداری سگ باید تقاضای مجوز کنند، باید هزینه‌های نگهداری و مسئولیت سگ‌ها را بپذیرند و در صورت رهاسازی توله‌ها، مجازات می‌شوند.

در مقدمه طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک که سال گذشته با امضای ۷۵ نماینده و برای رسیدگی عادی به مجلس ارائه شد، آمده است «پدیده تولید، تکثیر، واردات، خرید‌و‌فروش، نگهداری و گردانیدن حیوانات وحشی، غیرمتعارف، مضر و خطرناک» و در حال «تبدیل شدن به یک مشکل مخرب اجتماعی» است.

در ماده اول این طرح تاکید شده است که واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید‌و‌فروش، حمل‌و‌نقل و گرداندن چه پیاده چه با وسیله نقلیه، و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک از قبیل تمساح، لاکپشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس‌العین و میمون ممنوع است.

در این طرح همچنین مجازات افرادی که اقدام به نگهداری این حیوانات می‌کنند «جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری تعیین‌شده در هر سال» و «ضبط حیوان» ذکر شده است.

این طرح هلال احمر، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، علمی، تخصصی، دارویی و واکسن‌سازی‌ها را مستثنی کرده است اما تاکید می‌کند که روستاییان، عشایر و گله‌داران صرفا در محدوده فعالیت و متناسب با نیازهای زندگی‌شان می‌توانند از سگ نگهبان استفاده کنند.

در طرح مجلس تاکید شده است دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی فقط با دریافت مجوز، امکان نگهداری سگ و دیگر حیوانات خانگی را خواهند داشت و باید درخواست مکتوب برای دریافت مجوز را به دادستانی استان یا شهرستان خود ارائه کنند تا در کمیته صدور مجوز نگهداری سگ، بررسی شود.