بلژیک به عنوان اولین کشور اروپایی از کار جنسی جرم‌زدایی کرد

آمار رسمی از فعالیت سه هزار کارگر جنسی در بلژیک حکایت دارد اما برخی مطالعات دیگر از هفت یا هشت برابر این میزان گزارش می‌دهند

طبق برآوردهای رسمی، سه هزار کارگر جنسی در بلژیک وجود دارد - reuters

پس از تصویب جرم‌زدایی از کار جنسی در پارلمان بلژیک، این کشور به عنوان اولین منطقه در اروپا حقوق کارگران جنسی را به رسمیت می‌شناسد. 

به گزارش فرانس ۲۴، حامیان این طرح می‌گویند جرم‌زدایی از کار جنسی، به کارگران جنسی اجازه می‌دهد که مانند سایر کارگران خوداشتغال، شرایط کاری خود را تعیین کنند و به این ترتیب استثمار و خشونت علیه آنها کاهش یابد.

مدافعان این اقدام همچنین معتقدند که تصویب چنین قوانینی سبب می‌شود دسترسی به خدمات پزشکی برای افرادی که به هر دلیلی کار جنسی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند آسان‌تر شود.

طبق برآوردهای رسمی، سه هزار کارگر جنسی در بلژیک وجود دارد و برخی مطالعات دیگر در این زمینه، این میزان را هفت یا هشت برابر بیشتر ارزیابی می‌کنند. در این کشور بیش از ۹۵ درصد از کارگران جنسی را زنان تشکیل می‌دهند و آنها از این پس می‌توانند از حقوقی مشابه سایر کارگران خوداشتغال برخوردار شوند، از جمله بیمه بیکاری، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و مرخصی زایمان. 

این قانون که در ماه مارس از سوی پارلمان بلژیک تصویب شد، حالا به مرحله اجرا درآمده است. به این ترتیب، بلژیک اولین کشور اروپایی است که چنین اقداماتی را اتخاذ می‌کند و پس از نیوزلند به عنوان دومین کشور جهان در زمینه جرم‌زدایی از کار جنسی شناخته می‌شود. نیوزلند در سال ۲۰۰۳ از کار جنسی جرم‌زدایی کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوتسوپی (Utsopi) سازمانی که از سال ۲۰۱۵ برای دفاع از حقوق کارگران جنسی مبارزه می‌کند، تاکید کرد که فعالیت این افراد در بلژیک دیگر مورد پیگرد قانونی قرار نخواهد گرفت مگر در شرایط غیرعادی که تحت عنوان جرایم دیگری قرار بگیرد. 

به گزارش این سازمان، اگرچه تاکنون هر بانکدار، حسابدار، بیمه‌گر، مشاور حقوقی یا حتی طراح وب که به یک کارگر جنسی برای انجام فعالیتش کمک می‌کرد، مرتکب جرم تلقی می‌شد، آنها نیز دیگر مجرم شناخته نمی‌شوند.

پیش از تصویب این قانون، کار جنسی داوطلبانه در بلژیک ممنوع نبود، اما تسهیل یا سازماندهی کار جنسی ممنوع بود. درواقع بلژیک نوعی سیاست مدارا را اعمال کرد، اما چارچوب قانونی برای فعالیت کارگران جنسی نداشت. 

البته این قانون فقط شامل جرم‌زدایی از کار جنسی بزرگسالان است و قرار است گام به گام اجرایی شود. در گام اول، کار جنسی بر مبنای قانونی فقط برای کارگران جنسی خوداشتغال امکان‌پذیر می‌شود، ضمن این که تبلیغات برای کارهای جنسی فقط زمانی مجاز است که افراد برای خدمات شخصی خودشان تبلیغ کنند. به گفته قانونگذاران، این موضوع تضمین می‌کند که کارگران جنسی مورد استثمار و وابسته شدن به افراد ثروتمند و قدرتمند قرار نگیرند. 

این قانون همچنین اقدامات سختگیرانه‌تری را نسبت به گذشته علیه سوءاستفاده از کار جنسی ارائه می‌کند و افزون بر آن، مراکز تخصصی قاچاق انسان قادر خواهند بود به قربانیان سوءاستفاده جنسی کمک بیشتری کنند، حتی اگر بحثی در مورد قاچاق انسان وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، قانون مجازات جنسی جدید بلژیک شامل اصلاحاتی برای مبارزه با خشونت جنسی است. مفهوم رضایت، محور این قانون قرار گرفته و مجازات برای تجاوز جنسی دو برابر می‌شود.

بیشتر از جهان