سقوط قیمت بیت‌کوین همزمان با اعلام ورشکستگی وویجر دیجیتال

بیش‌از ۱۰۰ هزار وام‌دهنده تازه‌ترین قربانی فروپاشی رمزارزند

ارزش کل بازار رمزارز طی دوره‌ای هفت‌ماهه از نزدیک به ۳ تریلیون دلار به زیر ۱ تریلیون دلار کاهش یافته است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

روز چهارشنبه ۶ ژوئیه ( ۱۵ تیر)، پس از این که وویجر دیجیتال (Voyager Digital) به جدیدترین شرکت ارز دیجیتالی مطرحی تبدیل شد که اعلام ورشکستگی کرد، قیمت بیت‌کوین بار دیگر کاهش یافت.

این شرکت وام‌دهنده ارز دیجیتالی مستقر در کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که فرآیند اعلام داوطلبانه ورشکستگی فصل ۱۱ را برای «به حداکثر رساندن ارزش همه سهامداران» آغاز کرده است.

طبق برآورد پرونده‌ای که در بخش جنوبی نیویورک تشکیل شده است، وویجر دیجیتال دارای بیش از ۱۰۰ هزار وام‌دهنده و ۱۰ میلیارد دلار دارایی است.

اشتفن اهرلیش، مدیرعامل وویجر دیجیتال، در توییتر نوشت: «فرایند داوطلبانه تجدید ساختار مالی را امروز شروع کردیم تا بتوانیم از دارایی‌های موجود در بستر حفاظت کنیم، ارزش سرمایه تمام سهام‌داران و به‌خصوص مشتریان را افزایش دهیم و به‌عنوان شرکت قوی‌تری پدیدار شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«طی این تجدید ساختار به عملیات ادامه می‌دهیم. می‌خواهیم تضمین کنیم که برنامه‌های مشتریان بدون اختلال به کارشان ادامه دهند. معامله، سپرده‌گذاری، برداشت و پاداش وفاداری در بستر وویجر موقتا در حالت تعلیق باقی خواهد ماند.»

این در حالی است که این شرکت چند روز پیش، معامله، سپرده‌گذاری، برداشت و پاداش وفاداری را در بحبوحه بحران نقدینگی در سراسر صنعت رمزارز به حالت تعلیق در آورده بود.

سلسیوس (Celsius)، کوین‌لون (CoinLoan) و کوین‌فلکس (CoinFlex) نیز از جمله شرکت‌هایی‌اند که ناچار شده‌اند طی ماه گذشته خروج مشتریان را محدود یا متوقف کنند.

توکن وویجر دیجیتال، وی‌جی‌اکس (VGX)، چهارشنبه صبح به بهای ۲۱ سنت مبادله می‌شد، که نسبت به قله قیمتی ۵ دلاری‌اش در نوامبر ۲۰۲۱ ریزش داشته است.

ارزش کل بازار رمزارز طی دوره‌ای هفت‌ماهه از نزدیک به ۳ تریلیون دلار به زیر ۱ تریلیون دلار کاهش یافته است.

قیمت بیت‌کوین، باارزش‌ترین ارز دیجیتالی جهان، در حالی که همچنان در تقلای رهایی از بدترین سقوط قیمت در تاریخ خود است پس از اعلام ورشکستگی وویجر دیجیتال برای مدت کوتاهی به زیر ۲۰ هزار دلار سقوط کرد.

به نظر برخی از کارشناسان رمزارز، ثبات نسبی اخیر در گرماگرم آشفتگی بازار می‌تواند نشانگر رسیدن به پایین‌ترین افول باشد و تحلیل‌گران صرافی بیت‌فینکس (Bitfinex) به ایندیپندنت گفتند این می‌تواند به معنای «تحقق ارزشی ذاتی» برای رمزارز باشد.

کارشناسان دیگری نگرانند که مبادا پیش از آنکه بهبود چشم‌گیری دیده شود، یک «فاجعه» نهایی رخ دهد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد