درگیری چهارشنبه شب در کابل؛ طالبان: به مخفیگاه «خوارج» حمله کردیم

ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید دو جنگجوی داعش کشته و چهار تن بازداشت شدند

در ماه‌های اخیر، درگیری میان داعش خراسان و طالبان افزایش یافته است- SAHEL ARMAN / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مدعی است که نیروهای این گروه، شب چهارشنبه، ۱۵ تیر، به یک مخفیگاه جنگجویان گروه دولت اسلامی، موسوم به داعش خراسان، در منطقه خیرخانه کابل حمله کردند که به کشته شدن دو جنگجوی داعشی و بازداشت چهار تن از آنان منجر شد.

برخی از ساکنان محلی تایید کردند چهارشنبه شب، از حوزه چهارم ناحیه ۳۱۵ خیرخانه کابل صدای شلیک چند خمپاره و سپس چند انفجار پی‌درپی شدید و درگیری‌ها مسلحانه شنیده شده است. این افراد ضمن ارسال عکس و ویدیوهای این درگیری‌ها به ایندیپندنت فارسی، گفتند که این زدوخوردها حدود چهار ساعت طول کشیده‌اند. البته به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه طالبان برای رسانه‌ها، هیچ خبرنگاری در محل درگیری حضور نداشت و تا صبح پنجشنبه جزئیات دقیقی از این رخداد برملا نشد.

برخی رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع خود گزارش دادند که نیروهای «جبهه آزادی افغانستان» حمله‌ای چریکی در منطقه خیرخانه ترتیب داده‌اند که در نتیجه آن، شماری از جنگجویان طالبان کشته و زخمی شدند. بعضی از رسانه‌ها هم گزارش دادند که نیروهای جبهه مقاومت ملی به یک قرارگاه طالبان حمله کرده‌اند.

جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال طالبان با رد حمله به نظامیان خود، مدعی شدند که جنگجویان این گروه به یکی از مخفیگاه‌های داعش خراسان حمله کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتی نوشت: «در منطقه ۳۱۵ فامیلی شهر کابل عملیات علیه مخفیگاه خوارج با کشته شدن دو تن و دستگیری چهار تن از خوارج پایان یافت.»

سخنگوی طالبان افزود که در این عملیات، مقدار زیادی اسلحه و مهمات به دست طالبان افتاد.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، نواحی ۱۱، ۱۵ و ۱۷ به ویژه مناطق ۳۱۵ و ۵۰۰ فامیلی کابل شب‌هنگام درگیری‌های شدید و این‌چنینی را شاهد بوده‌اند. طالبان این درگیری‌ها را حملات اطلاعاتی خود به داعش می‌نامند؛ اما گزارش‌هایی وجود دارد که برخی چریک‌های جبهه‌های مخالف طالبان عامل این درگیری‌های مسلحانه‌اند.   

طالبان از چند ماه پیش، از بیم حملات داعش خراسان و گروه‌های مخالف، تدابیر امنیتی شدید را در برخی نواحی کابل به اجرا گذاشت. با وجود ادعای طالبان مبنی بر برقراری امنیت سراسری، موارد حمله به افراد این گروه در شهرهای مختلف افغانستان در حال افزایش است.