کیمته مصونیت خبرنگاران: دو خبرنگار از زندان طالبان آزاد شدند

خان محمد سیال، مسئول برنامه رادیو-تلویزیونی «صدای پیوستون» و تکل، خبرنگار تلویزیون هیله آزاد شدند

تصویر آرشیوی است-WAKIL KOHSAR / AFP

کمیته مصونیت خبرنگاران از آزادی دو خبرنگار در استان‌های ارزگان و هلمند خبر داد. در بیانیه این کمیته آمده است که خان محمد سیال، مسئول برنامه رادیو-تلویزیونی «صدای پیوستون» در استان ارزگان، که روز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ هجری خورشیدی به دست نیروهای طالبان بازداشت و زندانی شده بود، روز ۱۱ تیر از زندان آزاد شده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید که محمد سیال در نتیجه میانجیگری‌های این کمیته از زندان آزاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این کمیته، خان تکل، خبرنگار تلویزیون هیله در استان هلمند در جنوب افغانستان، که روز ۳۰ خرداد بازداشت و زندانی شده بود، نیز روز ۱۲ تیر آزاد شده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران با اشاره به زندانی بودن سه خبرنگار دیگر در زندان‌های طالبان، می‌گوید که عمادالدین دوران روز ۲۴ اردیبهشت در کابل بازداشت شده است، ماموران «استخبارات» طالبان میرزا حسنی، مسئول رادیو «آفتاب» در استان دایکندی، را روز سوم خرداد در هرات بازداشت کرده‌اند، و جمال‌الدین دلدار، مسئول رادیو «صدای گردیز»، هم روز هفتم خرداد بازداشت شده ‌است. این سه خبرنگار هنوز در زندان‌های طالبان محبوسند.

کمیته مصونیت به علت بازداشت و زندانی شدن این خبرنگاران اشاره‌ای نکرده است و در بیانیه‌اش، گروه طالبان را «حکومت» و «امارت اسلامی» نامیده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان محتاطانه از طالبان می‌خواهد که در امر رهایی خبرنگاران زندانی همکاری کنند و کمیسیون تخطی رسانه‌ها را که دوباره ایجاد شده است، زودتر فعال کنند.

پیش از این، نهادهای حمایت از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که طالبان در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۹۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را بازداشت کرده و پس از شکنجه، آزاد کرده‌اند.

خالد قادری، خبرنگار ساکن هرات، چند ماه پیش به اتهام فعالیت‌های ضد طالبانی بازداشت شد و در یک دادگاه نظامی به یک سال زندان محکوم شد.

از زمان تسلط یافتن طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ میلادی، محدودیت‌های شدیدی بر رسانه‌ها و خبرنگاران تحمیل شده است.

بیشترین محدودیت‌ها در این زمینه، بر زنانی اعمال شده است که در رسانه‌ها کار می‌کنند. بر آن مبنا، زنان حق ندارند در تلویزیون برنامه اجرا کنند و اگر به هر دلیلی در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند، باید چهره خود را بپوشانند. 

بیشتر از جهان