خشم کابل از گشاده‌رویی سفیر ایران در ملاقات با طالبان در دوحه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر میزبان نمایندگان گروه طالبان بود

دیدار طالبان با سفیر ایران در قطر - توییتر حمید دهقانی

پذیرایی گرم حمیدرضا دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه پایتخت قطر، از نمایندگان گروه طالبان، با واکنش‌های گسترده‌ای در کابل روبه‌رو شده است.

روز گذشته، یک هیات چهار نفری از دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به ریاست قاری دین محمد حنیف، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر رفت و با حمیدرضا دهقانی، سفیر و دیگر دیپلمات‌های جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار، آقای دهقانی در توییتی نوشت:‌ «جنبش طالبان، ترور دکتر فخری‌زاده را محکوم کرد. هیاتی از دفتر سیاسی جنبش طالبان، با حضور در سفارت ایران در دوحه و ملاقات با اینجانب، با محکومیت ترور دکتر فخری‌زاده، شهادت ایشان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.»

او در ادامه این توئیت، عکسی از این دیدار نیز منتشر کرد.

در افغانستان که روزانه بیش از ۷۰ نفر در حملات طالبان به شهرهای مختلف کشته می‌شوند، این خبر ستایش‌برانگیز از طالبان، بازتاب بسیار منفی‌  داشت.

یکی از مشاورهای اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، که به دلیل حساسیت موضوع ترجیح می‌دهد نام او برده نشود، در پیامی به ایندیپندنت فارسی نوشت:‌ «جمهوری اسلامی ایران، جایگاه طالبان را از یک گروه تروریستی به جنبش ارتقا داده ‌است. این ادبیات، نشان از رابطه عمیق ایران و طالبان دارد. اصطلاح «جنبش طالبان» از سوی مقامات سیاسی ایران به کار گرفته‌ شده ‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، با محمد جواد ظریف،‌ همتای ایرانی خود گفتگوی تلفنی داشت. او نیز ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کرد.

بر اساس بیانیه خبری وزارت خارجه افغانستان، آقای ظریف نیز ضمن تقبیح حمله‌های اخیر و گسترش خشونت‌ها در افغانستان، خواهان پایان دادن به جنگ و برقراری آتش‌بس و صلح پایدار در این کشور شد. او به حمایت کشورش از دولت و فرایند صلح افغانستان اطمینان داد.

برخی از کاربران افغان هم، با اشاره به قتل دیپلمات‌های ایرانی در سال‌های گذشته در مزارشریف، از سیاست جمهوری اسلامی در برابر طالبان انتقاد کردند.

نازنین وطن‌دوست می‌نویسد: ‌«گروه تروریستی طالبان که روزانه صدها انسان بیگناه را سلاخی می‌کند، با کدام رو شهادت فخری‌زاده را تسلیت گفت؟‌ آغوش شما هم همیشه برای گروه‌های تروریستی باز بوده است. ظریف ماه‌ها پیش، معاون گروه تروریستی طالبان را به دفترش در ایران دعوت کرد.»