تعداد جان‌باختگان فاجعه تگزاس به ۵۱ نفر افزاش یافت؛ دو مکزیکی بازداشت شدند

۲۷ مکزیکی، سه گواتمالایی و چهار هندوراسی در میان کشته‌شدگان‌اند اما هویت و ملیت سایر افراد مشخص نیست

به گزارش رویترز، مهاجران جان‌باخته ۳۹ مرد و ۱۲ زن بودند که به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها مکزیکی‌اند - reuters

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که تعداد مهاجران جان‌باخته در تریلی رهاشده در تگزاس به ۵۱ نفر افزایش یافت. آن‌ها دو فرد مکزیکی را متهمان این فاجعه ناشی از قاچاق انسان معرفی کردند. 

به گزارش رویترز، مهاجران جان‌باخته ۳۹ مرد و ۱۲ زن بودند که به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها مکزیکی‌اند. اجساد آن‌ها روز دوشنبه در یک منطقه صنعتی در حومه سن‌آنتونیو واقع در ایالت تگزاس، در حدود ۲۵۰ کیلومتری شمال مرز ایالات متحده و مکزیک در یک تریلی کشف شد.

به گفته کریگ لارابی، یکی از ماموران ویژه تحقیقات در اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده «ای‌سی‌ئی» (ICE)، این بزرگ‌ترین مورد تلفات جانی در تاریخ قاچاق انسان به ایالات متحده است.

در پی این حادثه، دو شهروند مکزیکی به نام‌های خوان فرانسیسکو دی لونا-بیلبائو و خوان کلودیو دلونا-مندز، به دست داشتن در این قاچاق متهم شده‌اند. اتهام دیگر آن‌ها داشتن سلاح گرم حین اقامت غیرقانونی در ایالات متحده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموران پس از بررسی مشخصات تریلی رهاشده به آدرسی در سن آنتونیو رفتند و زمانی که این دو نفر در حال ترک محل سکونت خود بودند، آن‌ها را دستگیر کردند. مظنون سوم، یک شهروند آمریکایی است که راننده کامیون بوده و او نیز بازداشت شده است. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای، این حادثه را «هولناک و دلخراش» خواند و افزود: «بهره‌برداری از افراد آسیب‌پذیر برای کسب سود شرم‌آور است.»

تاکنون مشخص شده است که دست‌کم ۲۷ مکزیکی، سه گواتمالایی و چهار هندوراسی در میان کشته‌شدگان‌اند اما هویت و ملیت سایر کشته‌شدگان مشخص نیست. به گفته برخی از مقام‌های محلی، این کامیون احتمالا حامل حدود ۱۰۰ مهاجر بوده است، اما تعداد دقیق آن‌ها هنوز مشخص نیست.

گفته می‌شود که روی قربانیان پنهان‌شده در تریلی ماده‌ای با بوی تند پاشیده شده بود؛ روشی که برخی از قاچاقچیان برای پوشاندن بوی انسان محموله و فرار از کشف سگ‌های پلیس از آن استفاده می‌کنند. هنگامی که ماموران به کمک مهاجران گرمازده رفتند، در تریلی هیچ نشانی از آب پیدا نکردند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، مهاجرانی که زنده مانده‌اند احتمالا برای تشکیل پرونده پناهندگی یا سایر کمک‌های بشردوستانه در ایالات متحده می‌مانند. 

اتفاق اخیر یکی از مرگبارترین تراژدی‌هایی است برای مهاجران اتفاق می‌افتد. در دهه‌های گذشته، بسیاری از افراد تلاش کردند از طریق مرز مکزیک به ایالات متحده وارد شوند و هزاران نفر در این مسیر جانشان را از دست داده‌اند. این مرگ‌ها چالش کنترل گذرگاه‌های ورود مهاجران را برای جو بایدن دموکرات که با تعهد به تغییر برخی از سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ، به قدرت رسید، برجسته می‌کند. جمهوری‌خواهان از استراتژی مرزی بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر انتقاد کرده‌اند.

پیش از این، ۱۰ مهاجر در سال ۲۰۱۷، پس از گیر افتادن در یک تریلی که در سن‌آنتونیو پارک شده بود، جان باختند. راننده این تریلی به دلیل نقش داشتن در عملیات قاچاق به حبس ابد محکوم شد. در سال ۲۰۰۳، نیز ۱۹ مهاجر در یک تریلی در جنوب شرقی سن‌آنتونیو پیدا شدند.

بیشتر از جهان