حوثی‌ها همچنان از کودک - سربازها استفاده می‌کنند

اردوگاه‌های تابستانی برای آموزش نظامی به کودکان عمدتا در مدارس و مساجد مناطق تحت کنترل شیعیان حوثی برگزار می‌شوند

حدود دو هزار کودک - سرباز در نبردهایی که در حدود یک سال‌ونیم، از ژانویه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱  رخ دادند، جان باخته‌اند-MOHAMMED HUWAIS / AFP

وبسایت عرب‌نیوز به نقل از وزیر اطلاع‌رسانی یمن از شواهد و قرائن جدیدی خبر داده که نشان می‌دهد شبه‌نظامیان حوثی کماکان در جنگ داخلی آن کشور، کودکان را برای انجام فعالیت‌های نظامی خود به کار می‌گیرند.‌

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت که این اقدام در مغایرت با تلاش‌ها برای آرام کردن وضعیت و همچنین در تضاد توافقنامه‌ای است که شبه‌نظامیان حوثی در ماه آوریل با سازمان ملل امضا کردند و متعهد شدند که به‌کار گیری کودکان در منازعات مسلحانه را متوقف کنند.

اریانی، در حساب کاربری خود در توییتر، صحنه‌هایی از یک اردوگاه نظامی حوثی‌ها را منتشر کرده است که در آن‌جا کودکان زیر ده سال را «جذب و استخدام» می‌کنند و به آن‌ها «آموزش نظامی» می‌دهند.

او در توضیح این ویدئوها، آن‌ها را به «مراکز تابستانی» منتسب کرده است که محل آماده‌سازی کودکان برای تبدیل شدن به سرباز و اعزام به خطوط مقدم به شمار می روند.

محمد الاریانی، نوشته است: «تصاویر تکان‌دهنده از شبه‌نظامیان تروریست حوثی مرتبط با [حکومت] ایران، مغایر با قرارداد آتش‌بس صلح سازمان ملل و تلاش‌ برای کاهش تنش‌ها با هدف پایان دادن به جنگ و استقرار صلح است.»

او همچنین سازمان‌های مدافع حقوق بشر را به سكوت «توجیه‌ناپذیر» در حفاظت و حمایت از کودکان و همچنین شکست‌شان در ایفای نقشی موثر در متوقف کردن کشتار کودکان یمنی متهم کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس قبلا گفته بود که حوثی‌ها در دو ماه گذشته صدها کودک، از جمله کودکان ده ساله، را به استخدام خود درآورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، از «اردوگاه‌های تابستانی» برای گسترش ایدئولوژی مذهبی خود در میان پسربچه‌ها استفاده می‌کنند.

این اردوگاه‌ها در مدارس و مساجد مناطق تحت کنترل شیعیان حوثی در یمن، که عمدتا در شمال و مرکز کشور و همچنین صنعا متمرکز است، برگزار می‌شوند.

معمر الاریانی، در توییت دیگری نمایندگان سازمان ملل متحد، جامعه بین‌الملل و ایالات متحده آمریکا را به موضع‌گیری شفاف در قبال اقدام حوثی‌ها به استخدام کودکان ترغیب کرده و خواستار محاکمه رهبران شبه‌نظامیان حوثی به دلیل انجام «جنایات جنگی»‌ شد.

عبدالباری طاهر، تحلیلگر و مدیر سابق اتحادیه روزنامه‌نگاران یمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حوثی‌ها از رسم محلی دیرینه در یمن، در جهت سوءاستفاده از کودکان و جامعه بهره‌برداری می‌کند. حمل اسلحه به‌ویژه در مناطق روستایی و کوهستانی آن کشور، سنتی قدیمی و ریشه‌دار، و به گفته عبدالباری طاهر، «مایه غرور و نشانه مردانگی» به شمار می‌رود.

جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۴ و هنگامی آغاز شد که شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از مواضع خود در شمال کشور به سمت جنوب پیشروی کرده و با تصرف صنعا، دولت رسمی را مجبور به انتقال به جنوب کردند. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در اوایل سال ۲۰۱۵ به‌منظور استقرار دوباره دولت یمن عملیات علیه حوثی‌ها را آغاز کرد و این جنگ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته به جا گذاشته و کشور را در آستانه قحط بی‌سابقه و وخیم‌ترین بحران انسانی تاریخ یمن قرار داده است.

بنا به آمار به دست آمده از سازمان ملل متحد، کودک‌ - سربازان سال‌هاست که در جنگ یمن حضور دارند. حدود دو هزار کودک - سرباز در نبردهایی که در حدود یک سال‌ونیم، از ژانویه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱  رخ دادند، جان باخته‌اند.

به گفته سازمان ملل، در مجموع بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک در جنگ داخلی در یمن کشته یا مجروح شده‌اند.

حوثی‌ها در آوریل گذشته با یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، «برنامه اقدام» برای پایان دادن به استخدام و به کارگیری کودکان در جنگ را امضا کردند. طبق این توافق حوثی‌ها متعهد شدند که کودکان را در نیروهای خود شناسایی کرده و ظرف شش ماه آنان را اخراج کنند.