جسد دو عضو نیروی مقاومت پس از پنج روز در پنجشیر دفن شد

این دو تن که زخمی بودند اسیر طالبان شدند اما نیروهای طالبان آن‌ها را به گلوله بستند و اجسادشان را دفن نشده رها کردند

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که ساکنان پنجشیر، روز پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، توانستند با همکاری کارمندان صلیب سرخ جسد فرمانده نورآغا و یک همکارش را پس از پنج روز دفن کنند.

نورآغا پیشغوری از فرماندهان جبهه مقاومت در پنجشیر بود که در درگیری‌های ماه مه در منطقه پیشغور تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده بود. او، روز ۲۱ خرداد، در یک درگیری چند ساعته با طالبان در کوه‌های پیشغور، زخمی شد و پس از یک شبانه‌روز با دو تن از همراهانش، نوید و غلام محمد، به اسارت طالبان درآمدند، اما نیروهای طالبان آن‌ها را به گلوله بستند؛ تصویرهایی که از لحظات تیراندازی طالبان به این فرمانده جبهه مقاومت منتشر شده است، بسیار تلخ و خشن است.

منابع خبری در پنجشیر می‌گویند که ساکنان محل از کارمندان صلیب سرخ خواسته بودند که برای انتقال و دفن اجساد کشته‌شدگان با آن‌ها همکاری کنند، و سرانجام شماری از افراد نزدیک به این سه تن با کارمندان صلیب سرخ به کوه‌های پیشغور رفتند و جسد فرمانده نورآغا و نوید را یافتند و دفن کردند، اما هنوز نتوانسته‌اند جسد غلام محمد را بیابند.

پیش از این نیز طالبان به خانواده‌های اعضای نیروی مقاومت در پنجشیر و بغلان اجازه نداده‌‌اند که اجساد کشته‌شدگان را دفن کنند، و در مواردی حتی به نزدیکان کسانی که در جنگ با آن‌ها جان باخته‌اند، اجازه برگزاری مراسم عزاداری نداده‌اند.

در همین حال منابعی از جان باختن سه جوان یک خانواده، که در کوه‌های چمالورده در پنجشیر با طالبان می‌جنگیدند، خبر می‌دهند و می‌گویند که دو برادر به نام‌های نصیر و عزیز، و مهرالله، پسرعموی آن‌ها، روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد، در درگیری رودررو با طالبان در چمالورده جان باخته‌اند. 

منابع خبری می‌گویند که نخست نصیر هدف گلوله طالبان قرار می‌گیرد، سپس مهرالله به کمکش می‌رود و او نیز تیر می‌خورد، و پس از آن عزیز می‌کوشد به مهرالله کمک کند، اما عزیز نیز در این درگیری کشته می‌شود. نیروهای مقاومت جسدهای این سه تن را در کوه‌ها به خاک سپرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ساکنان پنجشیر از بازداشت مردم محل در بخش‌های گوناگون این منطقه سخن می‌گویند و به گفته آن‌ها، نیروهای طالبان روزانه چندین تن از مردم محل را بازداشت و مضروب می‌کنند. گفته می‌شود طالبان مردی معلول به نام فیض محمد را از روستای «عنابه» بازداشت کرده‌اند. به گفته ساکنان عنابه، طالبان این شهروند غیرنظامی را که یک دست و یک پایش قطع شده است، به اتهام همکاری با نیروی مقاومت بازداشت کرده‌اند. 

در حالی که هزاران طالب هم‌اکنون به پنجشیر رفته‌اند و با نیروهای جبهه مقاومت می‌جنگند، یک نوار صوتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که ظاهرا یک فرمانده طالبان که به اردوی بزرگ جنگی هلمند وابسته است و به جنگ در پنجشیر فرستاده شده است، از کمبود نان و مهمات در پنجشیر شکایت دارد. این فرمانده طالبان می‌گوید که مهمات ندارند و هنگامی که همراهان‌شان حین جنگ در ارتفاعات کوهستانی زخمی می‌شوند، به ساعت‌ها وقت نیاز دارند تا مجروحان را از صحنه درگیری بیرون ببرند و در عین حال، باید به جنگیدن نیز ادامه دهند و مهمات‌شان تمام شده است، اما مسئولان به این وضعیت بی‌توجه‌اند.

طبق برخی گزارش‌ها از منابع خبری محلی، در یک ماه و نیم گذشته در جنگ با جبهه مقاومت، تلفات سنگینی به نیروهای طالبان وارد شده است.