گوش پاک کن‌های میله پلاستیکی در اسکاتلند ممنوع شد

سالانه تقریباً ۱/۸ میلیارد گوش پاک کن میله پلاستیکی در انگلستان استفاده می‌شود

iStock

اسکاتلند در تلاش برای مقابله با آلودگی پلاستیک، به اولین بخش بریتانیا تبدیل شد که فروش گوش پاک کن‌های میله پلاستیکی را ممنوع کرده است.

قانون جدید، که برای اولین بار در ماه سپتامبر در پارلمان اسکاتلند ارائه شد، اکنون به مرحله اجرا گذاشته شده و تولید و فروش این کالا را ممنوع اعلام کرده است.

رزینا کانینگهام، وزیر محیط زیست اسکاتلند، اظهار داشت «مفتخر است که دولت اسکاتلند اولین دولت در بریتانیا است که گوش پاک کن‌های میله پلاستیکی را ممنوع کرده است».

خانم کانینگهام گفت: «محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، نه تنها ولخرجی است، بلکه باعث تولید زباله غیرضروری می‌شود که آفت سواحل زیبا و فضای سبز ما می‌شوند و حیات وحش ما را در خشکی و دریا تهدید می‌کنند».

او گفت: «این ممنوعیت بر روی کارهایی که از قبل در حال انجام بوده صورت گرفته تا فرهنگ مصرف و دورانداختن در اسکاتلند را هدف قرار دهد، و ما در سال‌های آینده به اقدامات خود در خصوص اقلام مشکل ساز دیگر هم ادامه می‌دهیم و این بخشی از تلاش‌های ما برای کاهش پلاستیک‌های مضر و اقلام یکبار مصرف، محافظت از محیط زیست و ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای [حذف زباله و استفاده مجدد از منابع] شکوفا و پررونق است».

وزیر امور محیط زیست گفت: «وضعیت اضطراری جهانی تغییرات آب و هوا به معنای این است که در جامعه همه باید با هم برای کاهش زباله، استفاده مجدد و بازیافت کار کنند تا از داشتن آینده ای پایدار برای نسل فعلی و بعدی اطمینان پیدا کنیم».

ممنوعیت گوش پاک کن‌های میله پلاستیکی در اسکاتلند مورد ستایش فعالان محیط زیست در انجمن حفاظت از دریا قرار گرفته است. این فعالان طی بیست و پنج سال گذشته در پاکسازی سواحل اسکاتلند حدود ۱۵۰هزار میله پلاستیکی گوش پاک کن جمع کرده‌اند.

کاترین گمل، افسر حفاظت در سازمان، گفت که این مقررات یک «برد خارق العاده» برای «دریا و حیات وحش اسکاتلند است».

خانم گِمِل اظهار داشت: «ما منتظر اقدامات بلندپروازانه تر از دولت اسکاتلند و همکاری با آنها در زمینه اقدامات مورد نیاز آینده برای متوقف کردن موج پلاستیک هستیم».

لنگ بنکس، مدیر بنیاد حیات وحش جهانی(WWF) در اسکاتلند، گفت که این ممنوعیت «خبر بسیار خوبی برای حیات وحش است».

آقای بنکس گفت: «گوش پاک کن‌ها از گسترده‌ترین اشکال آلودگی دریایی هستند، بنابراین این ممنوعیت قدمی بسیار مطلوب است و ما امیدواریم که سایر کشورها آن را دنبال کنند. ما می‌دانیم که پلاستیک دریاها را خفه می‌کند و حیات وحش ما را با میلیون‌ها پرنده، ماهی و پستاندار که هر ساله به دلیل پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها جان خود را از دست می‌دهند، ویران می‌سازد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بنكس اظهار داشت كه پلاستیک‌ها همچنین در «غذایی كه می‌خوریم و آبی كه می نوشیم» نیز یافت می‌شود.

وی افزود: «بنابراین نجات اقیانوس‌هایمان به اقدامات بلندهمتانه از سوی دولت‌ها، صنایع و مصرف کنندگان نیاز خواهد داشت».

در ماه مه، گزارش شد که نی‌ها و همزن‌های پلاستیکی و گوش پاک کن قرار است از آوریل سال آینده در انگلستان ممنوع شود.

وزیر محیط زیست مایکل گوو گفت مشاوره‌ای علنی درباره ممنوعیت این موارد صورت گرفت که نشان می‌دهد اکثریت مردم از این ممنوعیت حمایت می‌کنند.

طبق آمارهای دولتی، تقریباً ۴/۷ میلیارد نی پلاستیکی، ۳۱۶ میلیون همزن پلاستیکی و ۱/۸ میلیارد گوش پاک کن میله پلاستیکی سالانه در انگلستان استفاده می‌شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی