پیشروی ارتش سوریه به سوی مناطق تحت کنترل کردها در مرز ترکیه

آمریکا نیروهای بیشتری را از سوریه خارج می‌کند

عکس از ایلنا

ارتش سوریه از بامداد امروز (دوشنبه) و پس از توافق با نیروهای کرد، در حال پیشروی به سوی مناطق شمالی سوریه در مرز مشترک با ترکیه است. خبرگزاری دولتی سوریه، ‌سانا نیز گزارش داده که نیروهای بشار اسد به نزدیکی رقه رسیده‌اند. روسیا الیوم پیش‌تر به نقل از «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، اعلام کرده بود که جنگنده‌های ائتلاف یک کاروان ارتش سوریه را در منطقه «الرصافه» در جنوب‌غرب شهر الرقه بمباران کردند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش سوریه به شهر تل تمر رسیده و اکنون در محدوده آتش توپخانه‌ای ارتش ترکیه قرار دارد. به گزارش سانا، ساکنان این منطقه از نیروهای دولت سوریه استقبال کردند. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از به اهتزاز درآمدن پرچم سوریه در شهر تل تمر خبر داده که منطقه‌ای استراتژیک برای ارتباط بین شرق و غرب است و ۳۵ کیلومتر از جنوب شرق «رأس العین»، یکی از اهداف اصلی حمله ترکیه فاصله دارد. 

درحالی که نیروهای کرد در نتیجه عدم پشتیبانی آمریکا و حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه به دولت بشار اسد روی آورده‌اند، پنتاگون می‌گوید، نیروهای بیشتری را از سوریه خارج می‌کند.

به موجب توافق عصر یکشنبه کردها با اسد نیروهای حامی رئیس‌جمهور سوریه به مناطقی بازمی‌گردند که برای سال‌ها در کنترل کردها بوده است.

کردهای شمال سوریه که از چهارشنبه گذشته هدف حمله‌های هوایی و آتش توپخانه‌ای ارتش ترکیه قرار گرفته‌اند، می‌گویند به موجب این توافق، ارتش سوریه که وظیفه حفاظت از مرزها و حفظ تمامیت ارضی این کشور را بر عهده دارد، وارد محدوده مرز مشترک با ترکیه در شمال سوریه می‌شود و به کردها در مقابله با تهاجم ارتش ترکیه کمک می‌کند.

شبکه خبری المیادین از نزدیک شدن ارتش سوریه به شهرهای عین‌العرب و منبج در شمال سوریه خبر داده است. در همین حال مقامات نزدیک به اردوغان در مورد احتمال درگیری بین ارتش ترکیه و سوریه هشدار داده‌اند. 

در حال حاضر نیروهای اسد به سوی شهرهای مرز مشترک با ترکیه پیش‌روی‌می‌کنند. منطقه‌ای که با چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا زیر آتش توپخانه‌ای ارتش اردوغان قرار گرفته‌اند که می‌خواهد پس از سرکوب گروه‌های شبه‌نظامی کرد که آنها را تروریست می‌خواند، در این منطقه نوار امنی به عمق ۳۰ کیلومتر ایجاد کند.

در جریان  حمله ترکیه به شمال سوریه تا کنون بیش از ۶۰ غیر نظامی شامل کودکان کشته‌اند. همچنین ارتش ترکیه ادعا می‌کند حدود ۴۰۰ شبه نظامی کرد در این حمله‌ها کشته‌شده‌اند. اما باوجود درخواست جدی جامعه بین‌المللی از ترکیه برای پایان دادن به این تجاوز، حمله‌های ارتش ترکیه به شدت ادامه دارد. کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز بامداد دوشنبه پس از یک جلسه اضطراری، اعلام کرد: «در ساعت‌های آینده اقداماتی در جهت حفظ امنیت نیروهای نظامی و غیرنظامی فرانسه در سوریه به عمل می‌آید». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که اردوغان اتحادیه اروپا را تهدید کرده که مرزهای خود را برای ورود سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو به این اتحادیه باز می‌کند. اتحادیه اروپا پیش‌تر تاکید کرده بود،‌ رئیس‌جمهور ترکیه نباید روی کمک مالی اروپا در اجرای اهداف خود در شمال سوریه حساب کند. همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی صادرات سلاح به ترکیه با متوقف کرده‌اند و رهبران فرانسه و آلمان نیز در نشست مشترک خود در روز یکشنبه بار دیگر از آنکارا خواستند عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کند. 

توافق یکشنبه کردها با اسد، نشان می‌دهد که مساله تغییر احتمالی مواضع آمریکا و حمایت دوباره کاخ سفید از کردها مطرح نیست. شبه نظامیان کرد در شمال سوریه نیروهای بسیار موثری در کمک به آمریکا در مبارزه با داعش بودند و اکنون با خالی شدن پشت کرد‌ها از سوی آمریکا و ورود دیگر طرف‌ها به صحنه درگیری، بار دیگر خطر ظهور داعش یا گروه‌های رادیکال مشابه آن در منطقه قوت گرفته است.

گزارش نیویورک تایمز حاکی از آن است که با وجود انتقال برخی اسرای خطرناک داعش به منطقه امن، حدود ۶۰ زندانی داعشی خطرناک دیگر در زندان‌های تحت نظارت کردها حضور دارند. از سوی دیگر باتوجه به کاهش سطح تدابیر امنیتی در زندان‌ها پس از حمله ترکیه به شمال سوریه،‌ احتمال فرار صدها زندانی داعشی وجود دارد. آسوشیتدپرس روز یکشنبه از فرار ۷۰۰ اسیر داعشی از زندان‌های شمال سوریه خبر داده بود.

ترامپ روز یکشنبه در توییتی خطاب به ترکیه و کردها نوشت، آنها نباید اجازه دهند اسرای داعشی فرار کنند. او همچنین از اروپا خواست پس از درخواست‌های متعدد، با پذیرش اسرای داعشی تبعه کشورهای اروپایی موافقت کند. رئیس‌جمهور آمریکا قبلا گفته بود، دیگر نمی‌خواهد هزینه نگهداری از آنها را از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی بپردازد. 

اما باوجود اینکه دولت ترامپ به دلیل خالی کردن پشت کردها مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار دارد، مارک اسپر، وزیر دفاع پنتاگون از خروج عمدی شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خبر می‌دهد.

اسپر به سی‌بی‌اس گفت:«ما می‌خواهیم به سرعت و به روشی امن نیروهای خود را از سوریه خارج کنیم». او به بازه زمانی اشاره نکرد اما گفت،‌ خروج نیروها برنامه کلی پنتاگون است.

دونالد ترامپ در موضع‌گیری‌های چند روز گذشته خود تاکید کرده که آمریکا به اندازه کافی در جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه هزینه کرده و دلیلی ندارد که بیش از این هزینه‌ای بپردازد و باید همانطور که در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده بود، ‌سربازان آمریکایی را به خانه بازگرداند. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توییتری اردوغان را تهدید کرده که در صورت عبور از خط قرمزها-نسل کشی کردها- سه گزینه شامل مداخله نظامی، تحریم و توافق پیش رو خواهد بود.

دو مقام آگاه از روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به دیلی بیست گفته‌اند که نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر از مناطق شمالی سوریه فاصله بیشتری گرفته‌اند.

در حال حاضر هزار نیروی آمریکایی در سوریه حضور دارند. یک مقام آمریکایی که نام او فاش نشده می‌گوید، به زودی صدها نیروهای آمریکایی از سوریه به منطقه دیگری در خاورمیانه انتقال پیدا می‌کنند.

این در حالی است که بخشی از نیروهای آمریکایی هفته گذشته از دو پایگاه نظارتی در شمال سوریه خارج شده بودند.

اسپر در بخش دیگری از اظهارات روز یکشنبه خود به این نکته اشاره کرده است که نیروهای آمریکایی با مجوز ترامپ از منطقه خارج می‌شوند، زیرا هم ارتش ترکیه در حال پیشروی به سوی جنوب است و هم کردها با اسد به توافق رسیده‌اند. وزیر دفاع آمریکا افزود: این شرایط نیروهای آمریکایی را بین دو دشمن قدیمی گرفتار می‌کند.

با این وجود به نظر نمی‌‌رسد پنتاگون قصد داشته باشد همه نیروهای خود را از دیگر مناطق سوریه خارج کند.