نگرانی از پیامدهای کاهش مالیات بر مشروبات الکلی

محققان می‌گویند کاهش مالیات بر مشروبات الکلی هزاران نفر را خواهد کشت

istock عکس تزئینی‌ست.

یک پژوهش جدید حاکی ازآن است که کاهش مالیات بر مشروبات الکلی، در هفت سال گذشته، منجر به مرگ نزدیک به دو هزار نفر و بیش از۱۰۰ هزار مورد جرم و جنایت بیشتر در انگلستان (بخشی از بریتانیا) شده است.

این تحقیقات، همچنین، به «عواقب چشمگیر» بهداشت و سلامت عمومی، از جمله ۶۱ هزار مراجعه غیرلازم به بیمارستان‌ها اشاره می‌کند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که پیامد کاهش مالیات بر الکل که در سال ۲۰۱۲ اعمال شد، می‌تواند به معنای ۹۰۰۰ مرگ دیگر در ۲۰ سال آینده باشد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که ساجد جاوید، وزیر دارایی بریتانیا، افزایش مالیات بر مشروبات الکلی را در بودجه کشور که قرار است در پاییز اعلام شود، مد نظر گرفته است. پژوهشگران می‌گویند، این اقدام میتواند بالقوه جان ۴۷۰۰ نفر را در ده سال آینده نجات دهد.

اما بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در اوایل سال جاری گفت، هرگونه افزایش بر «مالیات گناه» از جمله مشروبات الکلی را وتو خواهد کرد. 

انستیتوی مطالعات بر روی الکل که این پژوهش را به دانشگاه شفیلد محول کرده بود، می‌گوید که افزایش مالیات بر الکل که با تورم پولی تطبیق داده شده باشد، از فشارهای موجود بر خدمات عمومی کاسته است، و منبع میلیون‌ها پوند درآمد (برای دولت) و نجات هزاران جان است.

از سال ۲۰۱۱، مالیات بر آبجو، شراب سیب و مشروبات الکلی مثل ودکا و جین کاهش یافته است و تنها مالیات بر شراب است که به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۰۸، دولت تصمیم گرفت مالیات بر الکل را با شاخصی برابر با سالیانه ۲ درصد بالای نرخ تورم، افزایش دهد.     

اما این طرح در سال ۲۰۱۳  ملغی شد و به گفته پژوهشگران، از آن هنگام، دولت یا افزایش مالیات بر برخی مشروبات الکلی را متوقف کرده است، یا آن را کاهش داده است. اکنون مردم می‌توانند مشروبات الکلی را به نازل‌ترین قیمت در ۳۰ سال گذشته خریداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه موسوم به «تیم پژوهشی مشروبات الکلی شفیلد» که در دانشگاه شفیلد مستقر است، می‌گوید که کاهش مالیات بر الکل، از سال ۲۰۱۲ تا کنون موجب افزایش یک درصدی در مصرف مشروبات الکلی در انگلستان (بخشی از بریتانیا) شده است.

این پژوهش نتیجهگیری می کند که این امر، موجب ۲۰۰۰ مورد بیشتر مرگ ناشی از مصرف الکل شده است، در حالی که اگر این افزایش مصرف صورت نمی‌گرفت، میزان مرگ و میر ناشی از مشروبات الکلی تا سال ۲۰۱۵ در همان سطح پیش بینی شده باقی می‌ماند. 

کالین انگوس، یکی از اعضای تیم پژوهش، می‌گوید: «با توجه به رابطه پیچیده میان الکل و مرگ، پیامدهای سیاست سال ۲۰۱۲ دولت در مورد مالیات بر مشروبات الکلی تا سال‌های آینده ادامه خواهد داشت و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۲ منجر به ۹۰۰۰ مرگ دیگر شود». 

همچنین، گروه پژوهش به این نتیجه رسیده است که یکی از پیامدهای غیرمستقیم کاهش مالیات بر الکل، ۶۱ هزار مورد افزایش مراجعه به بیمارستان بوده است که حدود ۳۱۷ میلیون پوند برای سازمان بهداشت عمومی خرج برداشته است. در عین حال، این امر موجب بروز ۱۱۱ هزار مورد دیگر جنحه و جنایت مرتبط با مصرف الکل، و مبلغ ۵۸ میلیون پوند در ارتباط با غیبت از روزهای کار در انگلستان شده است.

آقای انگوس گفت، پیامد مثبت سیاست حداقل قیمت در اسکاتلند (توضیح: مقرراتی که مراکز فروش مشروبات الکلی را موظف می‌کند برای جلوگیری از  مصرف الکل قوی اما ارزان، گونه‌ای حداقل قیمت را برای همه نوع مشروب الکلی اعمال کنند.) بر نتیجه منفی کاهش مالیات‌ها ارجحیت دارد.

پژوهشگران، همچنین نتیجه‌گیری کرده‌اند که قشرهای ساکن مناطق کم‌بضاعت و محروم، بیشتر تحت تاثیر تغییر در میزان مالیات الکل قرار دارند. در نتیجه کاهش مالیات بر الکل، نبود تساوی میان سلامت اقشار کم بضاعت و ثروتمند گسترش یافته است. 

وضع مجدد مالیات بر مشروبات الکلی، میزان مصرف الکل در انگلستان (بخشی از بریتانیا) را تا سال ۲۰۳۲ تا  ۲.۲در صد زیر سطح برآورد شده در سال ۲۰۱۲ قرار می‌دهد. 

«ما فرض را بر این قرار دادیم که مالیات بر الکل در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد، و به این نتیجه رسیدیم که این اقدام، ۴۷۰۰ مورد از مرگ‌های ناشی از مصرف الکل خواهد کاست و با کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها برای ناراحتی‌های ناشی از مصرف الکل، تا سال ۲۰۳۲ مبلغ ۷۹۴ میلیون پوند در هزینه‌های سازمان بهداشت عمومی صرفه‌جویی خواهد شد».  

یک سخنگوی وزارت دارایی بریتانیا گفت: «در سال‌های اخیر، مصرف الکل در مجموع کاهش یافته است، اما ما همچنان رشته اقداماتی را که می‌تواند مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی را کنترل کند، از جمله افزایش مالیات و قیمت‌ها، مد نظر قرار می دهیم».

«به همین دلیل، مقرراتی را در ارتباط با «شراب سفید سیب» وضع کرده‌ایم که در ماه فوریه اجرا خواهد شد تا مصرف این مشروب ارزان قیمت و زیان‌آور را کنترل کند». 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی