حمله اسرائیل به انبار تسلیحات ایران فرودگاه دمشق را تعطیل کرد

وزارت حمل‌ونقل سوریه در بیانیه‌ای تعطیلی فرودگاه دمشق را ناشی از دلایل فنی اعلام کرده و به حمله اسرائیل اشاره‌ای نکرده است

نمایی از فرودگاه دمشق-LOUAI BESHARA / AFP

ساعاتی پس از حمله هوایی اسرائیل به جنوب دمشق در روز جمعه دهم ژوئن، سوریه کلیه پروازها از فرودگاه دمشق و به مقصد این فرودگاه را متوقف کرد.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی این کشور گفت که پدافند هوایی سوریه موشک‌های اسرائیلی را رهگیری کرد و توانست اکثر آن‌ها را سرنگون کند، اما حمله بامدادی اسرائیل یک غیرنظامی را مجروح کرد و خساراتی به بار آورد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که باند شمالی فرودگاه و برج کنترل آسیب دیده‌اند.

شرکت هوایی خصوصی «شام‌وینگز» در سوریه، گفت که تمامی پروازهایش را به فرودگاه بین‌المللی حلب منتقل کرده است.

وزارت حمل‌ونقل سوریه در بیانیه‌ای تعطیلی فرودگاه دمشق را ناشی از دلایل فنی اعلام کرده و به حمله اسرائیل اشاره‌ای نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر برای سوریه، روز جمعه گفت که بمباران اسرائیل «انبارهای شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» در نزدیکی فرودگاه دمشق را هدف قرار داده بود.

شبکه خبری العربيه نیز می‌گوید که هدف از حملات موشکی اسرائیل در بامداد دهم ژوئن هواپیماهای باری ایران بود.

منابع العربيه گفته‌اند که بمب‌های اسرائیلی به باند شمالی فرودگاه دمشق آسیب زدند و دو حفره بزرگ در آن ایجاد کردند. آنان گفتند که هدف از حمله از کار انداختن باند فرودگاه بود تا هواپیماهای باری ۷۴۷ ایران نتوانند از فرودگاه استفاده کنند، بویژه با توجه به این که باند جنوبی فرودگاه نیز پیشتر از کار افتاده بود.

این منابع همچنین گفتند که هواپیمای ایرانی متعلق به خطوط هوایی قشم و تحت کاربری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز ۳۰ آوریل در فرودگاه دمشق فرود آمد، احتمالا حامل سلاح بوده است.

این منابع به العربيه گفته‌اند که اسرائیل قصد دارد برای مختل کردن خطوط ارتباطی تامین تسلیحات ایران، به بنادر سوریه حمله کند تا اجازه ندهد که هیچ محموله‌ای از هوا و دریا از ایران به سوریه برسد.

رامي عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ضمن اشاره به این که شبه‌نظامیان وابسته به تهران تسلیحات را در مناطق مسکونی انبار می‌کنند، به العربیه گفت که حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق انبارهای حزب‌الله و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد.

او همچنین گفت  که «ایران سوریه را به انبار مهمات و تسلیحات تبدیل کرده است.»

اسرائیل از چند سال پیش حمله به آنچه «اهداف مرتبط با ایران در سوریه» توصیف می‌کند را آغاز کرده است. در جریان جنگ داخلی سوریه، نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، برای کمک به بشار اسد در سوریه فعالیت می‌کنند.