ویلچر فروشی و زباله‌گردی معلولان برای تامین هزینه زندگی

بر اساس برخی آمار‌ها در حال حاضر ایران ۱۵ میلیون نفر معلول دارد

در پی گسترش فقر در ایران گرایش معلولان به زباله‌گردی هم افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.ـ ایسنا

ویلچر فروشی و زباله‌گردی معلولان به فهرست بلند و بالای آسیب‌های ناشی از فقر و تنگدستی در ایران افزوده شد.

سایت «رویداد ۲۴» روز پنجشنبه ۱۹ خرداد در گزارشی از وضعیت اسفبار زندگی برخی معلولان در ایران، به این موضوع اشاره کرده است.

این سایت به بررسی برخی از مشکلات و تنگناهای زندگی معلولان پرداخته که با گران شدن انواع کالا و خدمات، دامنه و عمق این مشکلات به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

در این گزارش زن معلولی به نام «مولود» گفته است سال ۱۳۹۹ برای تامین ودیعه خانه‌ای که می‌خواسته اجاره کند، ویلچر پنج میلیونی خود را فروخته است.

آمار‌های رسمی می‌گوید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایران در سامانه بهزیستی به عنوان معلول ثبت شده‌اند که حدود ۸۵۰ هزار نفر آنها مستمری‌بگیر هستند و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در انتظار دریافت این کمک‌ها به سر می‌برند.

آن‌طور که بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان در ایران، اعلام کرده است در حال حاضر مستمری یک معلول ۴۲۰ هزار تومان است که این رقم برای برای گذران زندگی بسیار ناچیز است.

مدیر کمپین معلولان می‌گوید براساس قانون باید به افراد دارای معلولیت چهار میلیون تومان مستمری داده شود، اما به خاطر اختصاص نیافتن بودجه این مبلغ تنها ۴۲۰ هزار تومان در ماه است.

مروتی می‌گوید: «قیمت یک بسته پوشک بهداشتی ۱۴ عددی در حال حاضر ۳۰۰ هزار تومان است. یک فرد دارای معلولیت شدید به این پوشک بیش از غذا وابسته است.»

به گفته او قیمت لوازم توانبخشی در ایران بسیار بالا رفته و «کسی متوجه نیست که این لوازم برای معلولان ضروریست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مروتی همچنین خبر داده است در یک سال اخیر پدیده زباله‌گردی معلولان افزایش یافته و این موضوع «برای نظامی که از عدالت و آموزه‌های دینی سخن می‌گوید بسیار بد است».

او همچنین به تفاوت حمایت‌ها از معلولان جنگی در مقایسه با معلولان عادی اشاره کرد و گفت در حال حاضر «حق پرستاری برای جانباران هشت میلیون تومان و برای معلولان عادی یک میلیون تومان است».

براساس اعلام دانشکده علوم توانبخشی در حال حاضر ۱۵ میلیون معلول در ایران وجود دارد، اما سازمان بهزیستی می‌گوید تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی پرونده دارند.

معلولان و مشکلات بی‌پایان آنها از جمله اولویت‌های درجه چندم مقام‌های جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته بوده است.

تشکیل فراکسیون معلولان در مجلس خواسته اصلی و مهم معلولان است که علی رغم نامه‌نگاری‌ها این خواسته همچنان از سوی نمایندگان مجلس بی‌پاسخ مانده است. برخی نمایندگان هم در این خصوص وعده‌هایی داده‌اند که تاکنون محقق نشده است.

شهرام مبصر، مدیرعامل موسسه فعال در حوزه معلولان در این رابطه گفته است تاکنون «درصد کمی از مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اجرا شده است و تشکیل فراکسیون معلولان علاوه بر رسیدگی به مشکلات معلولان می‌تواند به اجرای قانون جامع سرعت بیشتری بدهد.»

مبصر افزوده است در حال حاضر «خبری از فراکسیون حمایت از جامعه معلولان در دست نیست، و نمی‌دانیم آیا تشکیل شده یا نه».