آغاز طرح آزمایشی هفته کاری چهار روزه در بریتانیا

کارمندان در قبال ۸۰ درصد زمان کاری، ۱۰۰ درصد حقوق دریافت می‌کنند

به جای تعطیلی سه روز آخر هفته، روزهای کاری‌  چرخشی خواهد بود، یعنی دو روز کار و دو روز تعطیلی- JUSTIN TALLIS / AFP

بزرگترین طرح آزمایشی هفته کاری چهار روزه در طول تاریخ قرار است در بریتانیا با مشارکت بیش از ۷۰ شرکت و سه هزار و ۳۰۰ کارمند داوطلب برگزار شود.

در این طرح آزمایشی، بر اساس مدل «۱۰۰:۸۰:۱۰۰» از حقوق کارمندان مبلغی کم نمی‌شود.

در این طرح کارمندان به ازای صرف ۸۰ درصد زمان و با تعهد به حفظ ۱۰۰ درصد بازدهی، ۱۰۰ درصد دستمزد خود را دریافت می‌کنند.

در فهرست شرکت‌های حاضر در این طرح اسامی جالبی از بخش‌های مختلف، از جمله بانکداری، خدمات درمانی، فروش اینترنتی، آموزش نرم‌افزاری فناوری اطلاعات (IT)، مسکن [و ساختمان]، استودیوهای انیمیشن‌سازی، خدمات مهمان‌‌نوازی (hospitality) و بسیاری اصناف دیگر به چشم می‌خورد.

این طرح آزمایشی شش ماه اجرا می‌شود و موسسه «بین‌المللی هفته کاری چهار روزه» با همکاری اندیشکده (think tank) برتر «خودگردانی» (Autonomy)، کارزار هفته‌ کاری چهار روزه بریتانیا، و محققان دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد و کالج بوستون، آن را تنظیم کرده‌اند.

جو اوکانر، مدیرعامل موسسه بین‌المللی هفته کاری چهار روزه، می‌گوید: «با برآمدن‌مان از همه‌گیری، تعداد هر چه افزون‌تری از شرکت‌ها درمی‌یابند که مرزهای جدید رقابت، بر سر کیفیت زندگی است و کاهش ساعات کاری و تمرکز بیشتر بر خروجی کار، ابزار کامیابی‌شان در این رقابت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اثرات دوره «استعفای بزرگ» حالا نشان می‌دهد کارکنان صنایع مختلف اگر مدت کمتر ولی با هوشمندی بیشتر کار کنند، می‌توانند خروجی بهتری داشته باشند.»

کارکنان شرکت «پلتنز فیشش اند چیپس» (Plattens Fish and Chips) واقع در «ولز-نکست-د-سی» (Wells-Next-The-Sea) در نورت فولک برای مشارکت در این طرح بسیار هیجان‌زده‌اند.

کرستی وین‌رایت ۳۴ ساله، مدیرکل «پلتنزفیش اند چیپس» شعبه «ولز-نکست-د-سی» واقع در نورت فولک است. او هم‌اکنون هم چهار روز در هفته کار می‌کند و مطمئن است که اجرای این طرح آزمایشی در تمام شرکت‌های این کسب و کار و برای تمام کارکنان، موفقیت‌آمیز خواهد بود.

به جای تعطیلات سه روزه آخر هفته، روزهای کاری‌ کارمندان چرخشی خواهد بود، یعنی دو روز کار و سپس دو روز تعطیلی.

وین‌رایت که مادر دو فرزند است، می‌گوید: «گزینه چهار روز کار در هفته دلیل اصلی من برای انتخاب این شغل بود.»

«ساعات کار در صنعت مهمان‌یاری واقعا نامعاشرتی (unsociable) است و باید تغییر کند. با توجه به ساعات کار طولانی در این صنعت، جای تعجب نیست که در استخدام نیرو دچار مشکل بوده است.»

«با هفته کاری پنج روزه وقت نداشتم بچه‌هایم را به اندازه کافی ببینم. وقت بیش‌تر گذراندن با فرزندانم بهترین حسن هفته کاری چهار روزه است. عالی است.»

اد زیگل، مدیرعامل «بانک چریتی» که در این طرح آزمایشی مشارکت دارد، می‌گوید:«از قدیم قهرمان برنامه کاری انعطاف‌پذیر بوده‌ایم، اما همه‌گیری به راستی هدف‌‌گذاری در این زمینه را تغییر داد. برای بانک چریتی انتقال به هفته کاری چهار روزه گامی طبیعی به سوی آینده بود.»

«مفهوم هفته کاری پنج روزه قرن بیستم دیگر برای کسب‌وکار در قرن بیست و یکم  مناسب‌ترین نیست. اعتقاد راسخ داریم که هفته کاری چهار روزه بدون تغییر دادن حقوق یا خدمات جانبی (benefits)، باعث افزایش شادی نیروی کار می‌شود و به همان اندازه روی بهره‌وری کسب و کار، تجربه مشتری، و ماموریت اجتماعی ما اثر مثبت دارد. »

محققان با همکاری تمامی سازمان‌های شرکت‌کننده اثر این طرح را بر بهره‌وری کسب‌وکار، رفاه کارمندان، و نیز محیط زیست و برابری جنسیتی می‌سنجند.

قرار است طرح هفته کاری چهار روزه با حمایت دولت از اواخر امسال در اسپانیا و اسکاتلند نیز اجرا شود.

© The Independent

بیشتر از جهان