تجمع سراسری بازنشستگان در اعتراض به مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق

دولت حداقل حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین کرد

جمعی از بازنشستگان در استان‌های مختلف با حضور در مقابل اداره‌های تامین اجتماعی، نسبت به مصوبه شورای عالی کار و تصمیم دولت برای افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح، تجمع کردند.

روز دوشنبه (۱۶ خرداد) جمعی از بازنشستگان با تجمع در شهرهای مختلف، اعتراض خود نسبت به ناعادلانه بودن افزایش ۱۰ درصدی مستمری بازنشستگان را اعلام کردند.

دولت روز یکشنبه، مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی را تصویب کرد که برمبنای آن حداقل حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به سطح پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

در حالی‌که بازنشستگان افزایش ۱۰ درصدی حقوق و مستمری خود را ناچیز دانسته و در اعتراض به آن دست به تجمع زدند، احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ایسنا گفت: «با این مصوبه که با نگاه افزایش عادلانه مستمری برای سایر سطوح انجام شده، گام بلندی برداشته شده است.» او این مصوبه را اقدامی در جهت کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین خصوص حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن اعلام اعتراض به افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح و کنار گذاشته شدن مصوبه شورای عالی کار، به ایلنا گفت: «از تمام ابزارهای قانونی برای تغییر این مسیر استفاده خواهیم کرد.»

بازنشستگان که روز دوشنبه اعتراض خود به مصوبه دولت را با برپایی تجمع در مناطق مختلفی از کشور اعلام کردند، در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، خواستار ورود این نهاد به مسئله افزایش مستمری بازنشستگان و ابطال افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح شدند.

بازنشستگان حاضر در تجمع اعتراضی روز دوشنبه عنوان کردند که آنها از اندوخته‌ی سالیان خودشان حقوق می‌گیرند و دولت نمی‌تواند یک‌باره نظام‌های مزدی را تغییر دهد و روال جدید برای تعیین مستمری‌ها اتخاذ کند. آنها همچنین تاکید دارند که هزینه‌های زندگی چند برابر شده اما حقوق ما قرار است تنها ۱۰ درصد افزایش یابد، این میزان امکان تامین نیازهای معیشتی بازنشستگان را نخواهد داد.

از صبح روز دوشنبه، بازنشستگان در شهرهای مختلفی از جمله؛ رشت، زنجان، کرمان، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، اراک، کرج، شوش، دزفول، قزوین، تبریز، کرمانشاه، شوشتر، اهواز دست به تجمع و اعتراض زدند. معترضان در این تجمع‌ها شعارهای مختلفی همچون؛ «وزیر بی‌لیاقت، ننگت باد، ننگت باد»، «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند» و «تورم ۱۰۰ درصدُ افزایش ۱۰ درصد»، سر دادند.

گفته می‌شود در جریان تجمع بازنشستگان تهران، نیروهای امنیتی در محدوده محل فراخوان داده شده حضور داشته و مانع تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شدند.