شاهزاده ویلیام با تجلیل از ملکه خواستار مقابله با تغییرات اقلیمی شد

سخنان ملکه در مورد آینده کره زمین در پیام کریسمس سال ۱۹۸۹ از بایگانی سخنرانی‌های ضبط شده برای حضار پخش شد

شاهزاده ویلیام در بخشی از جشن ۷۰سالگی سلطنت در کاخ به مثبت‌اندیشی مادربزرگش ادای احترام کرد - Daniel LEAL / AFP

دوک کمبریج، ضمن ستایش از کنسرت مراسم ۷۰سالگی سلطنت آن را سرشار از «خوش‌بینی و نشاط» خواند و از «امیدواری» ملکه به آینده زمین تمجید کرد.

شاهزاده ویلیام در بخشی از جشن ۷۰سالگی سلطنت در کاخ که با حضور سر دیوید اتنبرو برگزار می‌شد و به محیط زیست اختصاص داشت، به مثبت‌اندیشی مادربزرگش ادای احترام کرد.

او سخنان ملکه در اجلاس سران تغییر اقلیم سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۶ که گفته بود همکاری با یکدیگر با «آرمانی مشترک» همواره امیدبخش است را نقل کرد.

دوک بر تلاش‌های «حامیان رویاپرداز محیط زیست» تاکید کرد و در ادامه از سر دیوید، مالک شبکه رسانه‌ای و طبیعت‌شناس نام برد و گفت به «پدربزرگم و پدرم»‌، دوک ادینبرو و شاهزاده ویلیام که مدافع طبیعت بوده‌اند، افتخار می‌کنم‌.

ویلیام در سخنرانی خود برای هزاران نفری که در مال گرد آمده بودند گفت: «قویا امیدوارم سخنان مادربزرگم ۷۰ سال دیگر هم مانند امشب حقیقت داشته باشد و همه کشورها برای یک آرمان مشترک گرد هم آیند، زیرا در آن صورت همواره جای امیدواری هست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«امشب سرشار از چنین خوش‌بینی و نشاطی هستیم و امید داریم. اگر ما، نوع بشر در کنار یکدیگر عزم خود را به بهترین وجه جزم کنیم و سیاره‌مان را احیا کنیم، آن را برای فرزندان‌، نوه‌ها و نسل‌های بعدی‌مان حفظ کرد‌ه‌ایم.»

قبل از سخنرانی دوک، پیام از پیش ضبط شده سر دیوید را همراه با تصاویر دیدنی از سیاره زمین و قطعه موسیقی سیاره زمین ۲ با اجرای ارکستر هانس زیمر هم‌زمان با رقص گروه باله سلطنتی پخش کردند.

سخنان ملکه در مورد آینده کره زمین در پیام کریسمس سال ۱۹۸۹ نیز از بایگانی سخنرانی‌های ضبط شده برای حضار پخش شد: «آینده زندگی همگان در زمین به این بستگی دارد که چطور با هم رفتار کنیم و چطور با گیاهان و جانورانی که در جهان مشترکی با ما زندگی می‌کنند برخورد کنیم.»

چکیده‌ای از پیام ویدیویی ملکه برای اجلاس کوپ ۲۶ هم پخش شد: «هیچ‌کدام از ما چالش پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد، اما تاریخ نشان داده است که وقتی ملت‌ها آرمان مشترکی داشته باشند همیشه جای امیدواری هست.»

بعد از آن که فیلم و سخنرانی پیام اجلاس کوپ ۲۶ همراه تصاویر فیلیپ و چارلز در کاخ معروف باکینگهام لندن به نمایش در‌آمد، شاهزاده ویلیام گفت: «بسیار عالی بود که دیدیم کاخ باکینگهام به یک صفحه نمایش بزرگ آی‌مکس (Imax) تبدیل شده است».

او در ادامه گفت: «در حالی که مادربزرگ هیچ‌کدام از آن‌ها بابت حرف زدن درباره سنشان تشکر نمی‌کند، اما عمر مادربزرگ خودم نزدیک یک قرن است. طی این مدت بشریت از پیشرفت‌های تصورنشدنی در فناوری و موفقیت‌های علمی بهره‌مند شده است.»

«آن موفقیت‌ها آگاهی ما را درباره اثرهای بشر بر جهان افزایش داد، اما سیاره ما شکننده‌تر شده است.»

او افزود ضرورت حفاظت از این سیاره «هرگز به این فوریت نبوده است»، اما مانند ملکه،  «خوشبینم».

 

© The Independent

بیشتر از جهان