استاندار خوزستان: ۹۰درصد آواربرداری متروپل تمام شد

رئیس شورای عالی استان‌ها، عوامل مختلف طراحی، نظارت و اجرایی ساخت برج متروپل آبادان را مقصر بروز این حادثه معرفی کرد

در یازدهمین روز حادثه فرو ریختن برج متروپل آبادان، استاندار خوزستان مدعی شد ۹۰درصد عملیات آواربرداری ساختمان تمام شده است. صحبت‌های روز پنج‌شنبه استاندار خوزستان در حالی مطرح شد که کماکان اجساد قربانیان از زیر آوارها خارج می‌شود. 

برابر آمارهای رسمی، تاکنون اجساد ۳۹ تن از جان‌باختگان حادثه فروریختن برج متروپل آبادان از زیر آوارها خارج شده است و برای ۳۳ تن نیز جواز دفن صادر کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایسنا روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد ماه به‌ نقل از صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، نوشت مرحله اول عملیات «امداد و نجات» چهار روز طول کشید و ۳۷ مصدوم از زیر آوار خارج شدند. 

به گفته استاندار خوزستان، فاز دوم عملیات مربوط به آواربرداری، همراه با جست‌وجوی پیکرهای احتمالی قربانیان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خلیلیان این فاز در مراحل نهایی آن است، اما همچنان ممکن است در حین آوار برداری قطعاتی از پیکر قربانیان هم پیدا شود.

در همین حال، چهارشنبه‌شب شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، گفت قرارگاه خاتم‌الانبیاء، وابسته به سپاه پاسداران، عهده‌دار تخریب بخش باقی‌مانده ساختمان شده است.

همزمان، روز پنح‌شنبه محمد سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها، عوامل مختلف طراحی، نظارت و اجرایی ساخت برج متروپل آبادان را مقصر بروز این حادثه معرفی کرد.

به گفته این مقام دولتی، گزارش ندادن ناظران، از عوامل اصلی فروریختن ساختمان متروپل است.

هنوز هیچ گزارش دقیق و قابل اطمینانی از مجموع خسارت‌های جانی و مالی فروریختن برج متروپل آبادان و چگونگی و موعد پرداخت خسارت‌ها به خانواده‌های قربانیان و زیان‌دیده‌گان مالی منتشر نشده است. به گفته کنشگران مستقل، عملیات آواربرداری ساختمان هم ممکن است چندین ماه طول بکشد.

 طی روزهای گذشته، بسیاری از فعالان مدنی خوزستان و امدادگران مستقل در محل نسبت به بی‌کفایتی مسئولان دولتی، نبود وسایل و امکانات کافی امداد، عجله در پایان بخشیدن به عملیات نجات، پایان شتاب‌زده عملیات آواربرداری و حضور نیروهای سپاه پاسداران اعتراض کرده‌اند.