کاخ سفید: با اسراییل در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هماهنگیم

در این بیانیه به تعهد دو کشور در مهار فعالیت‌های تهاجمی منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز اشاره شده است

تصویر آرشیوی از دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسراییل-@JakeSullivan46

کاخ سفید با اشاره به دیدار مقامات امنیتی آمریکا و اسراییل در روز چهارشنبه برای هماهنگی تلاش‌ها به‌منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «آمریکا و اسراییل به بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای و فعالیت‌های تهاجمی منطقه‌ای ایران متعهد و هماهنگ‌اند.»

این بیانیه تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که صدها جنگنده نیروی هوایی اسراییل در جریان مانور «ارابه‌های آتشین» حمله به اهداف دور شامل ایران را شبیه‌سازی کردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا روز چهارشنبه با همتای اسراییلی خود ملاقات کرد. دو طرف در این نشست روند همکاری‌های دوجانبه و تقویت آن را بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکید کاخ سفید بر هماهنگی با اسراییل در حالی انجام می‌شود که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل اخیرا اسناد دور زدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در توییتر منتشر کرد. این اسناد که تایید گزارش هفته قبل وال استریت ژورنال است، نشان می‌دهد که ایران در دو دهه اخیر به اسناد محرمانه آژانس دسترسی داشته است و از آن برای سناریو‌سازی در پاسخ به پرسش‌های آژانس استفاده می‌کرده است.

این بیانیه همچنین در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش رویترز از پیش‌نویس قطعنامه توبیخی ایران منتشر می‌شود که آمریکا و اروپا آن را ارایه کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده،‌سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز چهارشنبه درباره هرگونه اقدام «غیرسازنده» شورای حکام هشدار داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که اخیر منتشر کرد، هشدار داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است. افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا زمان مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای را کوتاه‌تر می‌کند. ایران از سال ۲۰۱۸ پس از خروج آمریکا از برجام روند عقبگرد از تعهدات در توافق هسته‌ای را آغاز کرد و غنی‌سازی با خلوص بالا را از سر گرفت.

این در شرایطی است که مذاکرات هسته‌ای با ایران که در یک سال نخست دولت بایدن ادامه داشت، نیمه اسفندماه و پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. از آن پس مواضع تهران و واشینگتن درباره دستیابی به توافق سخت‌تر شد و تا امروز پیشرفتی در مذاکرات پدید نیامده است.