نماینده هم‌پیمان حزب‌الله برای هفتمین بار رئیس مجلس لبنان شد

با ریاست دوباره نبیه بری، احتمال شکل‌گیری دولت باثبات در لبنان کاهش می‌یابد

نبیه بری در ۳۰ سال گذشته بدون هیچ رقیب جدی رئیس مجلس لبنان بوده است - LEBANESE PARLIAMENT / AFP

نبیه بری، از رهبران جنبش شیعه «امل» و نامزد تحت‌ حمایت حزب‌الله، برای هفتمین بار رئیس مجلس لبنان شد.

نخستین جلسه مجلس لبنان برای انتخاب رئیس و نایب‌رئیس روز سه‌شنبه، ۳۱ مه، برگزار شد و در پایان رای‌گیری، نبیه برای با کسب ۶۵ رای از مجموعه ۱۲۸ رای، بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس این کشور نشست. نکته قابل‌توجه این بود که هنگام شمارش آرا، برق مجلس قطع و پخش تلویزیونی آن متوقف شد.

نبیه بری نامزد تحت حمایت حزب‌الله لبنان است و پیش‌تر، نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، به‌صراحت گفته بود که این گروه از نامزدی او حمایت می‌کند. به گفته او، در مجلس جدید لبنان، ۷۷ نماینده حضور دارند که از مقاومت در برابر اسرائیل حمایت می‌کنند.

کرسی‌های مجلس لبنان بر اساس پیمانی که سال ۱۹۸۹ در عربستان امضا شد، میان مذاهب و طوایف مختلف مسلمان و مسیحی تقسیم می‌شود؛ به این معنا که از مجموع ۱۲۸ کرسی، سهم شیعیان لبنان ۲۷ کرسی و سهم اهل‌ سنت هم ۲۷ کرسی است و ۱۰ کرسی هم به دروزی‌ها، علوی‌ها و سایر اقلیت‌ها می‌رسد که در مجموع ۶۴ کرسی می‌شود. ۶۴ کرسی دیگر مجلس هم سهم جامعه مسیحیان لبنان است.

حزب‌الله لبنان در دوره‌های پیشین همواره مانع از راهیابی نمایندگان شیعه مخالف به مجلس این کشور شده بود و حتی نمی‌گذاشت یک کرسی از ۲۷ کرسی سهم آنان شود تا مبادا زمینه نامزدی نمایندگان شیعه مخالف برای ریاست مجلس فراهم شود؛ زیرا طبق عرف معمول در لبنان، رئیس مجلس همواره از میان نمایندگان جامعه شیعه انتخاب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتخابات اخیر، کرسی‌های شیعیان در مجلس لبنان بین حزب‌الله و مخالفانش تقسیم شد و نمایندگان احزاب مخالف حزب‌الله در تلاش بودند تا در دوره جدید، رئیس مجلس را تغییر دهند؛ تلاش‌هایی که در نهایت بی‌نتیجه ماند.

نبیه بری در ۳۰ سال گذشته بدون هیچ رقیب جدی رئیس مجلس لبنان بوده و با وجود اینکه هم‌پیمان حزب‌الله است، همواره ادعا کرده است که در میان گروه‌های مختلف سیاسی لبنان، نقش یک «میانجی» را بازی می‌کند.

انتخابات مجلس لبنان در سه مرحله برگزار شد که آخرین آن ۱۵ مه بود و طبق آمار رسمی دولت این کشور، ۴۱ درصد واجدان شرایط در آن مشارکت کردند. این نخستین انتخابات پس از بروز نارضایتی‌های عمومی و فروپاشی اقتصادی در این کشور بود.

پس از انتشار نتایج اولیه انتخابات و کاهش سهم حزب‌الله لبنان، امیدها برای تغییر و تشکیل یک دولت قوی در لبنان و انتخاب یک نخست‌وزیر توانمند افزایش یافت اما حالا، با ریاست دوباره نبیه بری بر مجلس این کشور، امیدها به یاس تبدیل می‌شوند؛ زیرا احتمال شکل‌گیری دولت باثبات کاهش می‌یابد.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، بارها به‌صراحت اعلام کرده که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است. مردم لبنان در جریان اعتراض‌های دو سال گذشته، بارها دخالت‌های حکومت ایران در امور داخلی کشور خود را محکوم کردند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران شعار سر دادند؛ اما علی خامنه‌ای در آبان ۱۳۹۸، ناآرامی‌های لبنان و عراق و بحران‌ در این کشورها را به آمریکا و متحدانش نسبت داد.