طالبان به تجمع اعتراضی زنان در شهر کابل حمله کردند

زنان و دختران در این تظاهرات خواستار بازگشایی مدارس شدند

شماری از زنان و دختران در شهر کابل، روز یکشنبه در اعتراض به تداوم تعطیلی مدارس دخترانه، دست به اعتراض زدند. این حرکت اعتراضی را جنبش خودجوش زنان معترض، جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی و جنبش عدالت‌جو راه‌اندازی کرده بودند.

معترضان با سر دادن شعارهای «نان، کار، آزادی»، «تحصیل حق من» و «من حجاب دارم، اما نان ندارم» در خیابان‌های شهر کابل دست به راهپیمایی زدند. آنان همچنین از جامعه جهانی خواستار توجه به وضعیت زنان و دختران در افغانستان شدند.

گفته می‌شود طالبان مانع ادامه اعتراض‌های زنان و دختران شدند و آنان را متفرق کردند. شماری از این دختران معترض، به رسانه‌ها گفتند که تظاهرات را از شهر نو کابل آغاز کردند؛ اما به دلیل ممانعت طالبان مجبور به حرکت به سمت مرکز شهر شدند، اما طالبان آنان را تعقیب و در منطقه چهارراهی صدارت متفرق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شماری از دختران معترض، طالبان با آنان رفتار خشونت‌آمیزی داشته است و با خبرنگارانی که از این اعتراض گزارش تهیه می‌کردند نیز با خشونت رفتار کرده‌اند و تعدادی از خبرنگاران را پس از ضرب‌و‌شتم با خود بردند. طالبان همچنین تلفن همراه تعدادی از زنان معترض را نیز گرفتند.

اعتراض زنان به وضع محدودیت‌های اعمال شده‌، در طول ۹ ماه گذشته ادامه داشته است. زنان افغان، با وجود تهدید، بازداشت و حتی قتل تعدادی از دختران معترض‌، همچنان علیه تبعیض و استبدادی که علیه‌شان اعمال می‌شود دست به تظاهرات می‌زنند. آنان از رژیم طالبان می‌خواهند که حقوق اساسی‌شان را بازگردانند، اما طالبان می‌گویند رویکرد این گروه در قبال زنان در راستای فراهم کردن زندگی بهتر و آزادی بیشتر برای آنان است.

با این حال، تعطیلی مدارس دخترانه و فرمان تازه رهبری طالبان درباره حجاب که زنان را وادار می‌کند سرتاپای خود را در لباس سیاه بپوشانند و از برقع استفاده کنند، با واکنش زنان افغان و جامعه جهانی روبه‌رو شده است.

کشورهای جهان هشدار داده‌اند در صورتی که طالبان قوانین واپس‌گرایانه علیه زنان را تغییر ندهند و به حقوق آنان احترام نگذارند، در مورد به رسمیت شناختن این گروه هیچ‌ گفت‌و‌گویی نخواهند کرد.