دیدار اولیانوف با سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین

پیش از این منابع غربی اعلام کرده بودند که مذاکرات برجام به دلیل خواسته‌های روسیه رو به شکست است

به نظر می‌رسد مقام‌های ایران و روسیه در تلاش‌اند تا برای تامین منافع هر دو طرف راهکاری بیابند- عکس از ایسنا

در حالی که مذاکرات وین ماه‌ها است که متوقف شده و گفته می‌شود که اختلاف‌ها بین روسیه و آمریکا یکی از دلایل بن‌بست فعلی است، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، با سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین دیدار کرد.

او در حساب توییتر خود نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام پس از ۲.۵ ماه، همچنان متوقف است. به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند برخی از تحریم‌های اعمال‌شده دونالد ترامپ علیه ایران را حفظ کند. اگر واشنگتن واقعا به منع تکثیر سلاح اتمی متعهد است، باید از خود رویکردی سازنده‌تر و عملی‌تر نشان دهد.»

این در حالی است که گفته می‌شود شروط جدید روسیه برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران، مذاکرات وین را به بن‌بست رسانده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، چهارم خرداد ۱۴۰۱، در گزارشی، به نقل از نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نوشت: «ما با ایران توافقی نداریم؛ برای دستیابی به توافق هم چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.»

وب‌سایت پولیتیکو روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، در گزارشی به نقل از دو دیپلمات غربی، نوشت: «مذاکرات هسته‌ای ایران به‌ دلیل درخواست‌های روسیه، در آستانه شکست است.»

روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین، با تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و حالا قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن برجام، روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌های بین‌المللی جدا کند و از کشورهای غربی تضمین کتبی بگیرد.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند مذاکرات هسته‌ای در آخرین نقطه، به‌دلیل شروط جدید روسیه، در آستانه شکست قطعی قرار دارد. به گفته آنان، طرف‌های مذاکره در وین نمی‌توانند برای انطباق با شرط‌های جدید روسیه راهی بیابند و به همین دلیل احتمال دارد که مذاکرات وین متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی دوجانبه میان ایران و روسیه درباره این وضعیت فراهم شود.

حالا به نظر می‌رسد مقام‌های ایران و روسیه در تلاش‌‌اند برای تامین منافع هر دو طرف، راهکاری بیابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد اصرار حکومت ایران برای خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، یکی از دلایل اصلی شکست مذاکرات احیای برجام است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو بامداد چهارشنبه در گزارشی، نوشت که تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای ماندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده «نهایی» است.

نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اردیبهشت‌ ۱۳۹۸ و در دولت ترامپ، در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر آمریکا قرار گرفت. پیش‌تر، شماری از سناتورها و نماینده‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا درباره حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌‌های تروریستی به بایدن هشدار داده بودند.