طالبان باید بی‌درنگ دروازه‌های آموزش را به روی زنان باز کنند

شورای امنیت سازمان ملل از وضع محدودیت‌های شدید برای زنان افغانستان نگران است

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که طالبان باید محدودیت‌ها برای زنان را هرچه زودتر بردارد- AFP/Daveed Dee Delgado

شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای، از افزایش محدودیت‌های طالبان برای دختران و زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست تا سیاستش در مورد حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را هرچه زودتر تغییر دهد.

بنا بر اعلام این شورا، طالبان باید هرچه زودتر مدارس دخترانه را باز کند و تاکید کرد که محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان در افغانستان بر خلاف تعهد طالبان و خلاف انتظار جامعه جهانی است.

شورای امنیت بار دیگر از طالبان خواست که به تعهدات خود برای بازگشایی بدون‌تاخیر درهای مدارس به روی تمامی دانش‌آموزان دختر در افغانستان پایبند بماند.

در حالی که طالبان فرمانی صادر کرده که بر اساس آن، زنان باید چادری (برقع) سیاه بپوشند و چهره خود را بیرون از خانه و رسانه‌ها بپوشانند، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که از این دستور طالبان «عمیقا نگران» است.

شورا امنیت سازمان ملل در ادامه، به تصمیم طالبان برای انحلال کمیسیون نظارت بر اجرای قانونی اساسی، شورای امنیت ملی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و هر دو مجلس شورای ملی و شورای عالی مصالحه ملی اشاره کرد و تعطیلی این نهاد‌های ملی کلیدی را نیز نگران‌کننده خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا بر ادامه تخصیص کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان تاکید و اعلام کرد که از تقویت تلاش‌ها برای کمک‌های بشردوستانه پشتیبانی می‌کند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که در وضعیت کنونی ضروری است که سیستم بانکی و مالی افغانستان دوباره فعال شود.

پس از تسلط طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان بسیار نابسامان شد. در ۹ ماه گذشته، طالبان محدودیت‌های بسیاری برای زنان وضع کرد؛ اینک دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان اجازه مدرسه رفتن ندارند، زنان حق کار را از دست داده‌اند، سفر کردن زنان بدون همراهی محرم شرعی مجاز نیست و الزام به رعایت حجاب و استفاده از برقع و نیز اجبار به پوشاندن چهره زنان در رسانه‌ها از محدودیت‌های جدیدی است که طالبان اخیرا اعلام کرده است.

این محدودیت‌ها با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد؛ اما شماری از زنان افغان با انتقاد از جامعه جهانی می‌گویند که هیچ نهاد یا کشوری برای تغییر وضعیت سیاسی در افغانستان وارد عمل نشده است.

بیشتر از جهان