آوارگان اندراب: طالبان دستور دادند به سمت جنوب افغانستان کوچ کنیم

طالبان در یک هفته گذشته، ده‌ها خانواده را از روستاهای اندراب به اجبار کوچانده‌اند

طالبان به مردم روستاهای انامک، باغدره و تیرگران هشدار دادند که اگر پیش از زمان تعیین شده خانه‌ها را ترک نکنند، خانه‌های شان را آتش خواهند زد  - عکس: 

HOSHANG HASHIMI / AFP

در پی تشدید حمله‌های جبهه مقاومت در استان‌های پنجشیر و اندراب، طالبان بیش از ۲۰ خانواده از روستاهای اندراب را به گمان همکاری با مقاومت‌گران، از خانه‌هایشان بیرون کرده‌اند. این آوارگان، به ایندیپندنت فارسی گفتند طالبان پس‌ازآنکه پنج تن از اهالی روستای انامک را کشتند، یک ضرب‌الاجل چند ساعته به خانواده‌ها دادند تا روستا را ترک کنند، اما تاکید کردند که به سمت استان‌های شمال و شمال شرق نروند و راه جنوب را در پیش گیرند. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان‌، به دفاتر و بنگاه‌های املاک در شهر کابل هشدار داده‌اند، به آوارگان اندراب و پنجشیر، خانه اجاره ندهند.

شماری از ساکنان روستای انامک، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان یک هفته پیش، دهدار روستای انامک و چند تن دیگر را به گمان همکاری با جبهه مقاومت، شب هنگام از خانه‌هایشان بیرون کشیدند و با خود بردند. این منابع آگاه تایید کردند که با وجود میانجی‌گری بزرگان محل و تلاش زیاد مردم، افراد بازداشت شده آزاد نشدند و «چند روز بعد، جسدهای آنان درحالی‌که دستانشان بسته بود و ریسمان در گردن داشتند، در گوشه‌ای از روستا، پیدا شد.»

پس از این رویداد، شماری از مردم از ترس کشته شدن به دست طالبان، به کوه‌ها فرار کردند‌؛ اما طالبان با تصور این‌که این افراد برای پیوستن به گروه‌های مقاومت، از روستا رفته‌اند، دستور کوچ اجباری خانواده‌های آنان را صادر کردند. یکی از آوارگان روستای انامک، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان چهار روز پیش مردم روستا را جمع کردند و مشخصا نام ۱۵ خانواده را گفتند و دستور دادند که تا ساعت ۳ بعدازظهر خانه‌هایمان را ترک کنیم.» او افزود: «آنان هشدار دادند که اگر تا زمان تعیین‌شده، خانه‌هایمان را ترک نکنیم، خانه‌ها را آتش می‌زنند و همه، ازجمله زنان و کودکان را می‌کشند.» این آوارگان تایید کردند که این اتفاق هم‌زمان در چندین روستای اطراف انامک نیز رخ داده است. طالبان، چندین خانواده در روستاهای باغدره و تیرگران را نیز به ترک خانه‌هایشان وادار کرده‌اند.

یک منبع آگاه از میان آوارگان، به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان پس از خارج شدن مردم از روستا، خانه‌های آنان را تصرف کرده‌اند و پایگاه نظامی ساخته‌اند. او گفت: «طالبان، از خانه‌هایی که در بلندی‌ها قرار گرفته‌اند و دید بهتری به روستا دارند، همچون پایگاه نظامی استفاده می‌کنند و از سرنوشت خانه‌های دیگر اطلاع زیادی در دست نیست.»

این آوارگان گفتند که طالبان به آنان هشدار داده است به سمت تخار، بدخشان یا کابل نروند، بلکه به قندهار، هلمند و مناطق جنوبی بروند. یکی از آوارگان گفت‌: «وقتی از روستا حرکت کردیم، نیروهای طالبان در هر ایست بازرسی به ما هشدار می‌دادند که به سمت قندوز یا تخار نرویم. ما از راه میانبر خودمان را به قندوز رساندیم، اما اینجا هیچ نوع امکاناتی برای زندگی نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای مقاومت در هر دو جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان، با به پایان رسیدن ماه رمضان، حمله‌هایشان بر مواضع طالبان در پنجشیر و اندراب را تشدید کردند. این گروه‌ها از کشته شدن ده‌ها نفر از نیروهای طالبان در جنگ با نیروهای مقاومت‌ خبر دادند. هرچند طالبان تلفاتشان را تایید نکردند، اما ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، صبح روز شنبه ۳۱ اردیبهشت، با همراهی کاروانی از نیروهای مسلح، به پنجشیر رفت. سفر وزیر دفاع طالبان همراه با قدرت‌نمایی نظامی، ترس این گروه از تشدید حمله‌های جبهه مقاومت را نشان داد.

علاوه بر این، طالبان در روزهای اخیر برای ردیابی نیروهای مقاومت و کشف اسلحه در روستاهای اندراب، بازرسی خانه به خانه را نیز آغاز کرده‌اند. یکی از منابع آگاه از دره قاسان اندراب، به ایندیپندنت فارسی گفت نیروهای طالبان، روز شنبه ۳۱ اردیبهشت برای بازرسی به خانه یکی از اهالی روستا وارد شدند و ۵۰ هزار افغانی پول نقد و مقداری طلا با خود بردند.

نیروهای طالبان در دو هفته گذشته، شمار زیادی از مردم غیرنظامی را به بهانه همکاری با جبهه مقاومت، در پنجشیر و اندراب، بازداشت و شکنجه کرده‌اند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، نیز هفته گذشته اعلام کرد در جریان کشتارهای غیرنظامیان در پنجشیر و اندراب قرار گرفته است و در این زمینه تحقیق می‌کند.