بازرس آمریکا برای افغانستان: کابوس ما در مورد طالبان به حقیقت می‌پیوندد

جان ساپکو گفت طالبان حتی یک قدم به آنچه وعده کرده بودند، نزدیک نیستند

جان ساپکو، مسئول اداره بازرس آمریکا برای بازسازی افغانستان، طالبان را خیلی دورتر از مفاهیم حقوق بشر و آزادی بیان دانست  - عکس: SARAH SILBIGER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار)، روز جمعه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه)، در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان، گفت که عملکرد کنونی طالبان، از گفتار آن‌ها در مذاکرات با آمریکا خیلی دور است. او گفت به نظر می‌رسد که عملکرد کنونی طالبان در قبال زنان و حقوق بشر، خیلی دورتر از مفاهیم واقعی حقوق بشر و آزادی بیان قرار دارد.

مسئول سی‌گار گفت طالبان در مذاکره‌ و گفت‌وگوها، همواره از تغییر مسیرشان سخن گفته بودند، اما آنچه امروز انجام می‌دهند کاملا با آن ادعاها در تناقض است. او گفت: «طالبان به آنچه گفته بودند پایبند نیستند و این در واقع نشان می‌دهد که همان ترس دیرینه ما به حقیقت پیوسته است.»

اداره بازرس آمریکا برای بازسازی افغانستان، روز چهارشنبه، گزارشی مفصل در مورد دلایل سقوط افغانستان منتشر کرد. خبرنگار سی‌ان‌ان، از ساپکو در مورد جزئیات آن گزارش پرسید. ساپکو، دولت‌های ترامپ، بایدن و نیز اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان را عاملان اصلی سقوط افغانستان نامید. او در مورد غنی اظهار داشت: «غنی راهبرد مشخصی برای کنترل وضعیت نداشت. وقتی دو یا سه هفته پیش از سقوط، از او برنامه راهبردی می‌خواستیم، او یک راهبرد شش‌ماهه ارائه کرد، در حالی که آن زمان نیاز به یک راهبرد فوری ۲۴ ساعته بود.»

جان ساپکو همچنین از بی‌توجهی و خودخواهی غنی برای استقرار و حفاظت از خودش، انتقاد کرد و گفت او یک حلقه از وفاداران را دور خود جمع کرده بود و کسانی را به مناصب امنیتی گماشته بود که هیچ اطلاعی در زمینه امنیت ملی نداشتند. به گفته ساپکو، غنی، افسران متخصص را از کابل از ترس این‌که با یک کودتای نظامی مواجه نشود، دورنگه داشته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندهی مرکزی ستاد کل ارتش آمریکا (سنتکام)، روز سه‌شنبه، گزارشی در مورد روابط طالبان با شبکه القاعده منتشر کرد و گفت احتمال می‌رود در یک تا دو سال آینده، طالبان همه محدودیت‌های گروه القاعده را بردارند و زمینه احیای مجدد این گروه را در افغانستان فراهم کنند. این در حالی است که طالبان پیش از این، در نشست دوحه به آمریکایی‌ها تعهد داده بودند که امکان فعالیت هیچ گروه تروریستی را در افغانستان فراهم نخواهند کرد. جان ساپکو، نیز این ادعای سنتکام را تایید کرد و گفت: «هرچند من متخصص امنیتی نیستم، اما با این رفتار طالبان، بعید نمی‌بینم که این گروه بستر جدیدی برای گروه القاعده ایجاد کنند.»

طالبان، در حالی که به شدت خواهان کسب مشروعیت از آمریکا و جامعه جهانی‌اند، اما در ۹ ماه اخیر، در بیشتر موارد خلاف آنچه در توافقنامه دوحه با آمریکا، متعهد شده بودند، عمل کردند. این گروه از شکنجه و کشتار غیرنظامیان گرفته تا تلاش برای حذف زنان، سرکوب اعتراض‌های مدنی و رسانه‌ها و حتی لغو فعالیت نهادهای حقوق بشری، همه را خلاف آنچه با ‌عنوان تغییر روحیه و تغییر مسیر به آمریکا تعهد داده بودند، انجام می‌دهند.