راهکار کره شمالی برای مقابله با کرونا: داروهای سنتی

به جای اجرای واکسیناسیون عمومی، رسانه‌های کره شمالی مردم را غرغره کردن آب‌نمک و نوشیدن چای برگ بید تشویق می‌کنند

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از توزیع ناکارآمد دارو واکنش‌های «ناپخته» مسئولان به همه‌گیری کرونا انتقاد کرد- AFP

در پی شیوع بی‌سابقه ویروس کرونا، کره شمالی در حال افزایش تولید داروها و تجهیزات پزشکی از جمله استریل کننده‌ها، دماسنج‌ها و همچنین تشویق استفاده از داروهای سنتی است که گفته می‌شود تب و درد را کاهش می‌دهد.

خبرگزاری دولتی KCNA گزارش داد که داروهای سنتی «در پیشگیری و درمان بیماری مخرب موثر هستند»، اگرچه هیچ مدرک پزشکی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

کره شمالی برای اولین بار هفته گذشته تأیید کرد که کرونا در این کشور گسترش یافته است. موضوعی که نگرانی‌های در مورد کمبود منابع پزشکی و واکسن‌ها در این کشور را افزایش داده است. سازمان حقوق بشر سازمان ملل درباره پیامدهای ویرانگر کووید-۱۹ برای ۲۵ میلیون نفر از ساکنان کره شمالی هشدار داد.

خبرگزاری دولتی KCNA با استناد به داده‌های ستاد پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر اورژانس ایالتی گفت که حداقل ۲۶۲۲۷۰ نفر دیگر علائم تب را گزارش کردند و یک نفر دیگر نیز تا عصر چهارشنبه جان خود را از دست داده است. این گزارش مشخص نکرد که چه تعداد از افراد برای این ویروس مثبت شده‌اند.

کره شمالی که قرنطینه سراسری را اعمال کرده است، تاکنون یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۲۳۰ نفر را با علائم تب و ۶۳ مورد مرگ گزارش کرده است و اقدامات سخت‌گیرانه ضد ویروسی را اعمال کرده است.

کی پارک، یک متخصص بهداشت جهانی در دانشکده پزشکی هاروارد که روی پروژه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کره شمالی کار کرده است، گفت: درنتیجه اقدامات پیشگیرانه مانند محدودیت‌های سفر و تفکیک کارگران بر اساس شغلشان، تعداد موارد جدید باید کاهش یابد.

او افزود: کره شمالی برای ارائه خدمات درمانی به افراد مبتلا به کووید-۱۹ تلاش خواهد کرد. به گفته پارک با توجه به حجم پرونده‌ها، مرگ و میر ممکن است به ده‌ها هزار نفر برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر کارخانه‌ها تولید سرنگ، داروها، دماسنج و سایر لوازم پزشکی را افزایش داده‌اند. ضمن اینکه قرنطینه در برخی مناطق نیز تشدید شده است.

کی سی ان ای اعلام کرد: هزاران تن نمک برای تولید محلول ضد عفونی کننده به شهر پیونگ یانگ منتقل شده است.

این گزارش‌ها پس از آن منتشر شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از توزیع ناکارآمد دارو واکنش‌های «ناپخته» مسئولان به همه‌گیری کرونا انتقاد کرد.

در غیاب کمپین ملی واکسیناسیون و درمان‌های کووید، رسانه‌های دولتی بیماران را به استفاده از مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین داروهای خانگی تأیید نشده، مانند غرغره کردن آب‌نمک، یا نوشیدن چای لونیسرا ژاپنیکا یا چای برگ بید تشویق می‌کنند.

یکی از ساکنان مسن پیونگ‌یانگ گفت که چای زنجبیل و تهویه اتاقش به او کمک کرده است. او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ابتدا از کووید ترسیدم، اما پس از پیروی از توصیه‌های پزشکان و دریافت درمان‌های مناسب، معلوم شد که مشکل بزرگی نیست.»

رسانه‌های دولتی همچنین بیماران را به استفاده از مسکن‌ها و کاهش‌دهنده‌های تب مانند ایبوپروفن و آموکسی سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها تشویق کرده‌اند. داروهایی که البته با ویروس‌ها مبارزه نمی‌کنند اما گاهی برای عفونت‌های باکتریایی ثانویه تجویز می‌شوند.

در حالی که ثابت نشده که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های خانگی کووید را از بین می‌برند، اما کره شمالی سابقه طولانی در توسعه درمان‌های علمی اثبات نشده دارد. برای مثال تزریق ماده‌ای که از جینسنگ رشد یافته در عناصر خاکی کمیاب ساخته شده است و ادعا می‌شود می‌تواند همه چیز را، از ایدز گرفته تا ناتوانی جنسی درمان کند.

برخی از این داروها ریشه در طب سنتی دارند، در حالی که برخی دیگر برای جبران کمبود داروهای مدرن یا صادرات ساخته شده‌اند.

کره شمالی تاکنون پیشنهاد‌های کره جنوبی و ایالات متحده برای ارائه کمک‌های پزشکی را قبول نکرده است، همان‌طور که درخواست‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای اطلاعات بیشتر در مورد شیوع این بیماری را نادیده گرفته است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل این سازمان، گفت که سازمان جهانی بهداشت از خطر شیوع بیشتر در کره شمالی عمیقا نگران است و این کشور تعداد نگران کننده‌ای از افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای دارد که احتمال ابتلای آن‌ها به علائم شدید کووید-۱۹ را افزایش می دهد.

بیشتر از جهان