کشف بقایای ۱۵ جسد از یک گور جمعی در عراق

دولت عراق سال‌ها است که تلاش می‌کند بقایای اجساد قربانیان خشونت‌های سیاسی-تاریخی دهه‌های اخیر را شناسایی کند

بر اساس برخی گزارش‌ها، در فاصله سال‌های  ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، در میانه جنگ ایران و عراق، بیش از یک میلیون شهروند عراقی کشته یا ناپدید شدند‌ـ AFP

یک مقام دولت عراق گفت بقایای ۱۵ جسد از یک گور جمعی که گمان می‌رود ده‌ها نفر دیگر در آن مدفون باشند، خارج شده است. 

این گور جمعی اولین بار در ماه آوریل، به‌طور تصادفی حین یک عملیات ساختمانی، در نزدیکی نجف در جنوب عراق کشف شد.

به گفته مقام‌های عراقی، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که اجساد متعلق به قربانیانی است که در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۹۰، در زمان حکومت صدام حسین، رئيس‌جمهوری سابق عراق، کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۴ اردیبهشت در گزارشی، به نقل از یک مقام عراقی، درباره این گور جمعی نوشت: «ممکن است ۱۰۰ قربانی در این گور دفن شده باشند. این صرفا یک برآورد است، به‌دلیل وسعت منطقه، تعداد ممکن است بیشتر باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگار خبرگزاری فرانسه جمجمه‌ها و سایر بقایای اجساد را در نزدیکی محل ساخت‌و‌ساز یک مجتمع مسکونی دیده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در فاصله سال‌های  ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، در میانه جنگ ایران و عراق، بیش از یک میلیون شهروند عراقی کشته یا ناپدید شدند.

علاوه بر گورهای جمعی دوره حکومت صدام حسین، کارشناسان سازمان ملل تخمین می‌زنند که در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، دست‌کم ۲۰۰ گور جمعی نیز در دوره تسلط داعش در مناطق گوناگون عراق حفر شده باشد. براساس برآورد کارشناسان بین‌المللی، ۳۰۰ هزار قربانی در گورهای جمعی دفن شده‌اند.

دولت عراق سال‌ها است که تلاش می‌کند بقایای اجساد قربانیان خشونت‌های سیاسی‌ـ‌تاریخی دهه‌های اخیر را شناسایی کند. گورهای جمعی تقریبا در تمامی مناطق عراق وجود دارند و غیر از شهروندان عراقی، شماری از غیرعراقی‌ها هم در این گورهای بی‌نام‌ونشان دفن شده‌اند. تاکنون، حدود ۲۵۰ گور جمعی در عراق شناسایی و تایید شده‌اند.

بیشتر از جهان