واکنش رهبران جهان به درگذشت رئیس دولت امارات متحده عربی

جو بایدن، در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم امارات گفت که شیخ خلیفه در طول چندین دهه تصدی قدرت، شریک و دوست واقعی ایالات متحده بود

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری پیشین الجزایر، و  شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان،‌ رئیس دولت امارات متحده عربی- Fayez Nureldine / AFP

وزارت امور ریاست کشور امارات متحده عربی روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، اعلام کرد که شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس این کشور و حاکم ابوظبی، در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

در پی انتشار خبر درگذشت رئیس دولت امارات، سران و رهبران کشورهای مختلف پیام‌های تسلیت خود را ارسال کردند.

ابراهیم رئیسی در پیامی درگذشت رئیس امارات را تسلیت گفت.

همچنین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با ارسال پیامی، ضمن اعلام تاسف و تاثر از این خبر، گفت: «اینجانب با ابراز تسلیت به جنابعالی، دولت و ملت کشور دوست و برادر امارات متحده عربی از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای شما و خاندان محترم صبر و اجر خواهانم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، هم در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم امارات گفت که شیخ خلیفه در طول چندین دهه تصدی قدرت، شریک و دوست واقعی ایالات متحده بود. در ادامه پیام تسلیت رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است: «ما با ادامه تقویت روابط دیرینه بین دو دولت‌ و مردم ایالات متحده و امارات متحده عربی یاد او را گرامی خواهیم داشت.»

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد‌ این کشور، نیز در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت رئیس امارات را تسلیت گفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان از سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید و دومین رئیس امارات متحده عربی بود. او از سال ۲۰۱۴ بیمار شد و عملا در قدرت نقشی نداشت و محمد بن زاید، برادر کوچک‌ترش، امور کشور را مدیریت می‌کرد.

بر اساس قانون اساسی امارات متحده عربی، حاکم ابوظبی رئیس کل کشور نیز است و حاکم دبی هم نقش اداره دولت را بر عهده خواهد داشت.

با توجه به اینکه محمد بن زاید ولیعهد رئیس پیشین امارات بود، از امروز به طور طبیعی، او رئیس امارات متحده عربی است.

در اطلاعیه‌ای که دولت امارات منتشر کرد، کلیه ادارات این کشور سه روز تعطیل‌اند و ۴۰ روز نیز عزای عمومی اعلام شد.

بیشتر از جهان