همزمان با آزادی رضا دهباشی، زوج استرالیایی هم آزاد شدند

رضا دهباشی از ۱۳ ماه قبل به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران در استرالیا بازداشت بود

omidnameh.com

جولی کینگ و مارک فرکین،‌ شهروندان استرالیایی که از تیرماه سال جاری به اتهام تصویربرداری با پهپاد در حوالی جاجرود بازداشت شده بودند، ‌آزاد شدند. همزمان رضا دهباشی،‌دانشجوی ایرانی که به اتهام انتقال تجهیزات مخابراتی به ایران در تناقض با تحریم‌‌های آمریکا در استرالیا بازداشت بود،‌به ایران بازگشت. گفته می‌شود، شهروندان استرالیایی پس از آن آزاد شدند که رضا دهباشی از زندان آزاد شد.

در بیاینه‌ای که وزارت امور خارجه استرالیا منتشر کرده آمده است که زوج استرالیایی  آزاد شده‌اند و از اینکه به سلامت به استرالیا بازگشته‌اند بسیار خوشحال هستند.

جولی کنیگ و مارک فرکین که اهل شهر پرث در استرالیا هستند از دو سال و نیم قبل سفر خود را از استرالیا به آسیا شروع کردند و قرار بود مقصد نهایی آنها لندن باشد.

اما آنها زمانی که به تهران رسیدند، در حالی که با پهپاد در حال تصویربرداری بودند، دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضاییه ایران دلیل بازداشت آنها را تصویربرداری با پهپاد اعلام کرده بود.

آنها از تیرماه در بازداشت به سر می‌بردند و گزارش ای‌بی‌سی حاکی از آن است که اکنون اتهامی علیه آنها مطرح نیست.

ماریس پین،‌وزیر امور خارجه استرالیا که بارها با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود برای آزادی این زوج تماس گرفته بود،‌می‌گوید آنها آزاد شده و در وضعیت جسمانی خوبی به سر می‌برند.

دولت استرالیا موضوع آزادی این زوج بلاگر- جهانگرد استرالیایی و کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه ملبورن را دور از جنجال رسانه‌ای پیگیری کرد و همچنان در حال پیگیری پرونده کایلی مور است که از آبان‌ماه گذشته در ایران بازداشت است.

کایلی مور تابعیت بریتانیا را نیز دارد و قوه قضاییه ایران می‌گوید او به اتهام جاسوسی با تابعیت بریتانیایی بازداشت شده است.

از حدود یک ماه قبل که خبر دستگیری سه شهروند استرالیایی در ایران منتشر شده، برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد تلاش تهران برای تبادل زندانیان مطرح بود.

زوج استرالیایی در حالی آزاد شده اند که یک هفته قبل نگار قدس کنی،‌ که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخست در استرالیا و سپس در آمریکا بازداشت بود،‌آزاد شد و به ایران بازگشت.

اکنون نیز خبرگزاری‌های داخل ایران اعلام کرده‌اند که رضا دهباشی،‌ دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا آزاد شده است. دهباشی حدود یک سال قبل به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات راداری به ایران بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزای صدا و سیما او دانشجوی دانشگاه کویینزلند در استرالیا بود.

این خبرگزاری می‌افزاید که استرالیا قصد داشته دهباشی را نیز مانند نگار قدس کنی به آمریکا تحویل دهد. ایران در مورد پرونده نگار قدس کنی نیز از استرالیا خواسته بود او را به آمریکا تحویل ندهد و بازداشت زوج استرالیایی هم پس از استرداد قدس کنی از استرالیا به آمریکا انجام شد.

هنوز مقامات ایران و استرالیا در مورد اینکه آزادی این افراد در چارچوب مبادله زندانیان انجام شده یا خیر،‌اظهار نظر نکرده‌اند.