کاهش تولید بر کاهش مصرف غلبه کرد؛ نفت باز هم گران شد

با توجه به قطع سرمایه‌گذاری‌ها روی صنعت نفت روسیه، پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت این کشور در سال جاری تا ١٧ درصد کاهش یابد

پیش از این تصور می‌شد که با اعمال قرنطینه در چین، نیاز این کشور به نفت کاهش پیدا می‌کند و بنابراین تعادلی در بازار ایجاد خواهد شد- AFP

در حالی که به نظر می‌رسید که اختلال در تولید نفت روسیه با کاهش مصرف نفت چین جبران شود، قیمت نفت در روز جمعه برای چهارمین روز متوالی، افزایش یافت.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش ۲.۱ درصدی پیشین، بار دیگر با ۲.۰۶ دلار (۱.۹ درصد) افزایش، به ۱۰۹.۶۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم پس از ۳.۳ درصد افزایش در روز پنجشنبه، ۱.۴۹ دلار (۱.۴ درصد) بالا رفت و به ۱۰۶.۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

 پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها بار دیگر افزایش یابند که این پنجمین افزایش ماهانه متوالی آن‌ها خواهد بود. خصوصا که با افزایش احتمال پیوستن آلمان به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تحریم نفت روسیه، نسبت نیاز بازار به تولید افزایش یافته است.

روسیه روز چهارشنبه عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را قطع کرد. از سوی دیگر، با توجه به قطع سرمایه‌گذاری‌ها روی صنعت نفت روسیه، پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۲ تا ۱۷ درصد کاهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، می‌گوید: «در مورد ادامه درگیری (بین اوکراین و روسیه) نگرانی‌های فزاینده وجود دارد که ممکن است عرضه را مختل می‌کند. بازار در حال آماده شدن برای این احتمال است که در آخر هفته کاهش بیشتر عرضه (نفت) را شاهد باشیم.»

تحریم‌ها همچنین ارسال نفت به مشتریان را برای کشتی‌های روسی سخت‌تر کرده و شرکت اکسون موبیل (XOM.N) را بر آن داشته است تا تولید خود را کاهش دهد.

شش منبع از این گروه تولیدکننده روز پنجشنبه به رویترز گفتند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت احتمالا به توافق فعلی خود پایبند خواهند بود و در نشست پنجم ماه مه اوپک، بر افزایش اندک تولید خود برای ژوئن توافق خواهند کرد.

پیش از این تصور می‌شد که با اعمال قرنطینه در چین، نیاز این کشور به نفت کاهش پیدا می‌کند و بنابراین تعادلی در بازار ایجاد خواهد شد.

یانتینگ ژو، رئیس اقتصاد ای‌پی‌ای‌سی (APAC) وود مکنزی در یادداشتی نوشت: «با افزایش محدودیت‌ها از ماه مارس، شاخص‌های اقتصادی چین بیشتر به سمت قرمز سقوط کرد. اکنون انتظار داریم تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم بیشتر کاهش یابد.»

در این شرایط، کارشناسان همچنان امیدوارند که کاهش تقاضا به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

بیشتر از اقتصاد