نشست اضطراری اتحادیه اروپا برای حل مشکل انرژی

گازپروم، رسما اعلام کرد که دیگر به لهستان و بلغارستان گاز صادر نمی‌کند

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه روز پنجشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که وزرای اتحادیه اروپا دوشنبه آینده نشست اضطراری درباره انرژی خواهند داشت.

در پی اقدام شرکت گازپروم روسیه مبنی بر قطع گاز لهستان و بلغارستان ، قیمت گاز طبیعی تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافت. این موضوع پس از آن رخ داد که درخواست روسیه برای دریافت قیمت گاز صادراتی به «روبل» از سوی طرف اروپایی رد شد.

پیش‌تر  ایالات متحده هشدار داده بود که روسیه از انرژی به‌عنوان ابزاری برای فشار استفاده خواهد کرد.  در همین حال، اسپانیا قصد روسیه برای استفاده از گاز به‌عنوان یک «سلاح سیاسی» را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

 اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز، این اقدام را «باج‌خواهی» توصیف کرد.

روز گذشته گازپروم، رسما اعلام کرد که دیگر به لهستان و بلغارستان گاز صادر نمی‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از کشورهایی که آن‌ها را «متخاصم» خواند، درخواست کرد با برنامه‌ای موافقت کنند که به‌موجب آن، پول واردات گاز از روسیه را به روبل پرداخت کنند. لهستان و بلغارستان هر دو این درخواست را رد کردند.

هر دو کشور اعلام کردند که درخواست روسیه مغایر با قرارداد آن‌هاست.

از سوی دیگر اروپا از مدت‌ها پیش تلاش کرده تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد. این کار با تنوع‌بخشی در منابع تامین انرژی صورت گرفته است. با این حال اقدام روسیه برای قطع گاز صادراتی، زودتر از پیش‌بینی‌های کارشناسان بین‌المللی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان از معدود کشورهای اروپایی است که همچنان خرید گاز از روسیه را در دستور کار دارد. اگرچه بسیاری از فعالان سیاسی داخل این کشور و کشورهای دیگر اروپایی برلین را تحت فشار قرار داده‌اند تا خرید گاز از روسیه را متوقف کند.

در حال حاضر روسیه حدود ۵۵ درصد گاز مورد نیاز آلمان را تامین می­‌کند و دولت آلمان در قبال خرید گاز از روسیه روزانه ۲۰۰ میلیون یورو به این کشور می‌پردازد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، مخالفان جنگ می‌گویند که روسیه با این پول سلاح می‌سازد و بر سر مردم اوکراین می‌ریزد. بنابراین تجارت با مسکو اخلاقی نیست.

قطع سریع واردات گاز اروپا از روسیه کاری دشوار است، اما اروپایی‌ها مصمم هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را جایگزین کنند.

بیشتر از جهان