ساخت نخستین «شهر شناور» به‌عنوان چاره‌ای برای بالا آمدن آب دریاها

سطح آب دریاها از سال ۱۸۸۰ تاکنون حدود ۲۱ تا ۲۴ سانتی‌متر بالا آمده است

روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت)، از طرح‌های نخستین «شهر شناور» جهان رونمایی شد که می‌تواند راهکاری باشد برای جوامع ساحلی که در معرض تهدید بالا آمدن آب دریاها در اثر بحران اقلیمی‌اند.

این پروژه طراحی شهری قرار است در بندر بوسان کره جنوبی، شهری با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، ساخته شود.

در نقشه‌های ارائه‌شده ساختمان‌هایی را می‌بینیم سوار بر سکوهای شناور که با پل عابر پیاده به یکدیگر و به سرزمین اصلی متصل شده‌اند. ایده اصلی این طرح این است که سکوها با نوسان‌های سطح دریا دچار نوسان خواهند شد.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، سه سکوی اصلی به «اتاق‌های کرایه‌ای [برای اسکان موقت]»، «تحقیقات» و «زندگی» اختصاص داده خواهد شد.

این طرح با مشارکت شهر بوسان، برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و شرکت فناوری و طراحی اوشنیکس (Oceanix) انجام می‌شود. این همکاری اواخر سال گذشته میلادی پا گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ادعاهای مجریان طرح، این شهر شناور می‌تواند «اجتماعی متشکل از ۱۲ هزار نفر سکنه و بازدیدکننده‌» را با امکان گسترش و نزدیک‌تر کردن این عدد به ۱۰۰ هزار نفر در خود جای دهد.

به گفته تدوین‌کنندگان این طرح، مجتمع این ساختمان‌های شناور با استفاده از یک مجموعه‌ صفحه‌ خورشیدی، انرژی مورد نیاز ساکنان خود را تامین می‌کنند و می‌توانند « آب [مورد نیاز] خود را با تصفیه و ذخیره‌سازی مجدد، تامین کنند».

در ماکت‌های ساخته‌شده از محله‌های روی این سکوها، فضاهای بازی به همراه نشیمن‌های عمومی، فضای سبز و آثار هنری دیده می‌شود. طبق ادعای تدوین‌گران این طرح، در این مجموعه‌ جزایر گلخانه و «کشاورزی شهری نوین» دایر خواهد شد.

یکی از نمایندگان اوشنیکس در مصاحبه با ایندیپندنت از قصد این شرکت به آغاز اجرای این طرح در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

بالا آمدن آب دریاها یکی از چالش‌های اصلی بحران اقلیمی است، زیرا افزایش سطح آب هنگام مد و گسترش دشت‌های سیلابی تهدیدی برای زندگی مردم شهرهای ساحلی سراسر جهان است.

طبق گزارش اداره ملی اقیانوس‌ و جو ایالات متحده، سطح آب دریاها از سال ۱۸۸۰ تا کنون حدود ۲۱ تا ۲۴ سانتی‌متر (۸-۹ اینچ) بالا آمده است.

اما این در برابر حوادث آینده قطره‌ای از دریا است. طبق جدیدترین گزارش هیئت بین‌دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی- آی‌پی‌سی‌سی (IPCC)، حتی در حالتی که کمترین میزان انتشار (گازهای گلخانه‌ای) را داشته باشیم، سطح دریا احتمالا تا پایان قرن حدود نیم متر (۲۰ اینچ) افزایش خواهد یافت.

در حالتی که میزان انتشار این گازها بیشتر باشد، در کنار رویداد نسبتا بعید فرو ریختن صفحه یخی قطب جنوب، جهان ممکن است تا سال ۲۱۰۰  شاهد بالا آمدن بیش از ۱.۵ متری (۵ فوت) آب دریا باشد.

در آینده دورتر مشکل از این هم حادتر خواهد شد. در گزارش آی‌پی‌سی‌سی در حالتی که بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در آینده داشته باشیم، انتظار می‌رود آب دریاها تا سال ۲۳۰۰ دست کم تا حدود ۲ متر (۶.۵ فوت) بالا بیاید و احتمال بالا آمدن تا حدود ۷ متر (۲۳ فوت) یا بیشتر هم وجود دارد.

تازه این فقط بالا آمدن آب دریاها است. علاوه بر مناطقی که کاملا در آب فرو می‌روند، مناطق بیشتری با خطر سیل ناشی از طوفان‌های مربوط به خزش اقیانوس‌ها به داخل خشکی مواجه خواهد شد. خود بوسان در سال ۲۰۱۶  دچار ابرطوفان رده ۵ چابا شد.

نوار ساحلی جهانی در حال تغییر است و این تغییرات بر زندگی افرادی که در امتداد آن زندگی می‌کنند تاثیر خواهد گذاشت.

طبق گزارش سازمان ملل، بیش از ۶۰۰ میلیون نفر -یک نفر از هر ۱۰ نفر جمعیت زمین- کمتر از ۱۰ متر بالاتر از سطح دریا زندگی می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان